Ползи от прием на ехинацея.
Ехинацеята доказано намалява честотата и продължителността на дихателните инфекции (вирусни, бактериални). Ефектът й обаче при различните хора не е еднакъв. В статията ще разберете за възможните начини на прием, с какво се комбинира с оптимален ефект, възможни вреди от консумацията ѝ.

1Какво съдържа ехинацеята и за какво се ползва

Важно: Ако търсите имуностимулатори, прочетете статията за най-ефективните методи за подсилване на имунната система.

Ехинацеята е растение, което широко се използва за профилактика на дихателни инфекции през студените месеци. Ефективна е също за намаляване на продължителността им, ако вече са се развили.

За най-силен профилактичен ефект може да се комбинира с чесън (обезмирисени екстракти или скилиди). Прочетете повече за лечебните ползи на чесъна.

Полизахаридите, на които се дължи имуностимулаторния ефект на ехинацеята, се съдържат в надземната ѝ част. От нея се прави екстрактът от ехинацея – течен или на капсули.

• Дихателни инфекции, за които е ехинацеята е ефективна:
  • вирусни инфекции („настинка“);
  • грип;
  • синузит;
  • стрептококови инфекции;
  • дифтерия;
  • коклюш.

За дифтерия и коклюш изобщо не трябва да се говори, тъй като за тях има ефективна ваксина в задължителния имунизационен календар.

Имуностимулиращият й ефект не се ограничава само до дихателните инфекции.

Ехинацеята се ползва и за често повтарящи се пикочо-полови инфекции – пиелонефрити, цистити, влагалищни гъбични инфекции, херпес.

Ефективността и при тях не е доказана, за разлика от тази за дихателни инфекции.

2Лечебни ползи на ехинацеята

Лечебни ефекти от приема на ехинацея
Върху Ефект Информация
Риск от дихателни инфекции Ехинацеята намалява умерено до силно риска от дихателни инфекции. Намалението е особено значимо при често боледуващи. При някои хора обаче, понижението на риска от инфекции е минимално. Комбинацията с чесън е силно ефективна.
Продължителност на дихателните инфекции Отново, при някои хора силно намалява продължителността на боледуване, докато при други – не.
Потискане на имунитета при тежки физчески усилия При интензивна и честа физическа дейност е възможно потискане на имунния отговор. Някои спортисти използват профилактично ехинацея за стимулиране или поддържане на имунитета при интензивни тренировки.
Тревожност Възможно е слабо намаление на тревожните симптоми.
Злокачествени заболявания Ехинацеята има възможен слаб защитен ефект срещу злокачествените заболявания. Ефектът се дължи на стимулирането на имунната система против раковите клетки.
Болка Възможен слаб обезболяващ ефект при главоболие, стомашно-чревни болки, херпес, зъбобол, възпаление на сливиците. За обезболяване се ползва или чай от ехинацея, или директно мазане, ако болката е повърхностна.
Кожни състояния Ехинацеята може да се ползва директно върху кожата при екзема, псориазис, ухапвания от насекоми, рани и инфекции.

3Странични ефекти на ехинацеята

Най-значимите нежелани реакции при прием на ехинацея са стомашно-чревни и алергични.

• Страничните ефекти при прием на ехинацея са минимални и се ограничават до:
  • гадене;
  • коремна болка;
  • диария;
  • кожен обрив;
  • сърбеж;
  • взаимодействие с други лекарства.

При прием на лекарства за високо кръвно, такива за разреждане на кръвта или автоимунни заболявания трябва да се обърне внимание на листовката за взаимодействия с ехинацея.

Възможна е алергия към ехинацеята, която се проявява с кожни обриви, сърбежи, задух.

4Кой не трябва да приема ехинацея

На деца под 12г. не се препоръчва прием на ехинацея.

Бременни жени не трябва да приемат ехинацея, тъй като безопасността ѝ при тях не е напълно потвърдена.

Не трябва да се ползва при автоимунни, напреднали системни заболявания и в редките случаи на алергия.

5Как се приема ехинацеята – чай, екстракти, капсули

Дозировката при ехинацеята на капсули е до 3 пъти по 500мг.

При течните екстракти броят капки зависи от концентрацията. Отново се приема три пъти дневно. Смята се, че течната форма е по-ефективна от капсулите.

Можете да приемате ехинацея превантивно през студените сезони, преди появата на симптоми.

Особено ефективна е за профилактика на рецидиви при чести дихателни инфекции. В комбинация с чесън, имуностимулиращият ефект е значителен.

Ако се приема при започнало заболяване, колкото по-рано, толкова по-добре. Дозировката също трябва да е максимална.

При консумация на чай от ехинацея е нужно да се пие 3 пъти дневно за оптимален ефект. Също както приемът на капсули.

Приготвянето на чая с филтърни пакетчета няма специфични особености. Запарвайте ехинацеята (не с вряла вода) поне 5-10 минути, за да се извлекат максимално съставките.

Ако имате листа, цветове или корени от ехинацея, ползвайте листата и цветовете за направата на чай. Полизахаридите с имуностимулаторен ефект са концентрирани в тях.

Статията Ви беше полезна?

2 коментара

Можете да споделите личен опит или познания, които ще бъдат полезни за останалите.

Не се отговарят въпроси относно (1) разчитане на изследвания, (2) поставяне на диагноза и (3) коментар на назначено лечение.

Лекуващият лекар (общопрактукуващ или прегледал Ви специалист) разчита изследванията, поставя диагноза и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.