Ползи от прием на ехинацея.
Ехинацеята доказано намалява честотата и продължителността на дихателните инфекции (вирусни, бактериални). Ефектът й обаче при различните хора не е еднакъв.

1Какво съдържа ехинацеята и за какво се ползва

Ехинацеята е растение, което широко се използва за профилактика на дихателни инфекции през студените месеци. Ефективна е също за намаляване на продължителността им, ако вече са се развили.

Корените и надземната част имат различен състав. В горната част се съдържат полизахаридите, на които се дължи имуностимулаторния ефект. От нея се прави екстрактът от ехинацея – течен или на капсули.

Дихателните инфекции, за които е ехинацеята е ефективна, включват:

• вирусни инфекции (“настинка”);
  • грип;
  • синузит;
  • стрептококови инфекции;
  • дифтерия;
  • коклюш.

Дифтерията и коклюшът изобщо не трябва да са тема на разговор, тъй като за тях има ефективна ваксина в задължителния имунизационен календар.

Имуностимулиращият й ефект не се ограничава само до дихателните инфекции.

Ехинацеята се ползва и за често повтарящи се пикочо-полови инфекции – пиелонефрити, цистити, влагалищни гъбични инфекции, херпес.

Ефективността и при тях не е доказана, за разлика от тази за дихателни инфекции.

2Лечебни ползи на ехинацеята

Лечебни ефекти от приема на ехинацея
Върху Ефект Информация
Риск от дихателни инфекции Ехинацеята намалява умерено до силно риска от дихателни инфекции. Намалението е особено значимо при често боледуващи. При някои хора обаче, понижението на риска от инфекции е минимално. Комбинацията с чесън е силно ефективна.
Продължителност на дихателните инфекции Отново, при някои хора силно намалява продължителността на боледуване, докато при други – не.
Подтискане на имунитета при тежки физчески усилия Ехинацеята има възможен защитен ефект спрямо потискането на имунитета при тежка физическа активност. Някои спортисти я използват профилактично при интензивни тренировки.
Тревожност Възможно слабо намаление на тревожните симптоми.
Злокачествени заболявания Ехинацеята има възможен слаб защитен ефект срещу злокачествените заболявания. Ефектът се дължи на стимулирането на имунната система против раковите клетки.
Болка Възможен слаб обезболяващ ефект при главоболие, стомашно-чревни болки, херпес, зъбобол, възпаление на сливиците. За обезболяване се ползва или чай от ехинацея, или директно мазане, ако болката е повърхностна.
Кожни състояния Ехинацеята се ползва директно върху кожата при екзема, псориазис, ухапвания от насекоми, рани и инфекции.

3Странични ефекти на ехинацеята

Страничните ефекти при прием на ехинацея са минимални и се ограничават до:

• гадене;
  • коремна болка;
  • диария;
  • кожен обрив;
  • сърбеж;
  • взаимодействие с други лекарства.

При прием на лекарства за високо кръвно, такива за разреждане на кръвта или автоимунни заболявания трябва да се обърне внимание на листовката за взаимодействия с ехинацея.

Възможна е алергия към ехинацеята, която се проявява с кожни обриви, сърбежи, задух.

4Кой не трябва да приема ехинацея

На деца под 12г. не се препоръчва прием на ехинацея.

Бременни жени не трябва да приемат ехинацея, тъй като безопасността й при тях не е напълно потвърдена.

Не трябва да се ползва при автоимунни, както и напреднали системни заболявания.

5Как се приема ехинацеята

Дозировката при ехинацеята на капсули е до 3 пъти по 500мг.

При течните екстракти броят капки зависи от концентрацията. Отново се приема три пъти дневно. Смята се, че течната форма е по-ефективна от капсулите.

Можете да приемате ехинацея превантивно през студените сезони, преди появата на симптоми.

Особено ефективна е за профилактика на рецидиви при чести дихателни инфекции. В комбинация с чесън, имуностимулиращият ефект е значителен.

Ако се приема при започнало заболяване, колкото по-рано, толкова по-добре. Дозировката също трябва да е максимална.