Съсирека вдясно ли чакаш? Нормализирай кръвното, холестерола и кръвната си захар. Предпази се от инфаркт и инсулт. Научи повече
Други

Отговори на често задавани въпроси в коментарите под статиите

Отговори на въпроси като "Към какъв специалист да се обърна?", "Как ще коментирате следните изследвания или това лечение" и т.н.

Въпросителни
В тази статия са събрани отговорите на някои от най-често задаваните въпроси в коментарите на сайта.

Какво означава лекуващ или проследяващ лекар

Под някои от коментарите в сайта може да видите следното:

Въпросът трябва да се зададе към лекуващ или проследяващ лекар (общопрактикуващ или специалист).

Лекуващият лекар е този, който Ви е прегледал и назначил съответните изследвания или лечение.

Тъй като Ви е прегледал, този лекар разполага с цялата информация – Вашите оплаквания, изследвания, заболявания, приемани лекарства, алергии, противопоказания, начин на живот и т.н.

Цялата тази информация е нужна, за да може:

• Правилно да се интерпретират (разчетат) Вашите изследвания;
  • Правилно да се определи риска Ви („колко е опасно Х“);
  • Да се предпишат правилните за Вас лекарства;
  • Да се определи можете ли да нормализирате дадено изследване, измерване или симптом без лекарства, каквото е желанието на много хора.

Проследяващият лекар е този, при когото ходите на редовни прегледи – профилактични или диспансерни, при вече диагностицирано хронично заболяване.

1Към какъв специалист да се обърна за този здравословен проблем или при тези отклонения в изследванията ми

Горният въпрос може да Ви се струва елементарен и незаслужаващ внимание.

Отговорът е „Посетете личния си лекар, който ще Ви насочи към конкретен специалист при нужда“.

Много хора обаче имат оплаквания или си пускат платени изследвания и питат в интернет:

• За „разчитането на изследванията“;
  • За „коментар на изследванията“;
  • За „методи на понижение на Х изследване“;
  • За „методи за лечение на Х оплакване“;
  • За „нещо за Х оплакване“.

Личният Ви лекар (общопрактикуващ лекар – ОПЛ) е Вашият вход към здравната система в България.

При всеки Ваш неспешен здравословен проблем, при всяко отклонение в изследванията Ви, личният Ви лекар е първият лекар, който трябва да Ви прегледа.

След като Ви прегледа, може да назначи изследвания, които ще интерпретира според находките от прегледа, според Вашите заболявания и лекарствата, които приемате в момента.

Горното е изключително важно.

Изследвания или симптоми винаги се интерпретират (разчитат) в цялостния контекст. Трябва да се знаят всички симптоми, изследвания, диагностицирани заболявания, приемано лечение, противопоказания, алергии, начин на живот и т.н.

Примери:
(1) Повишени левкоцити и кашлица насочват към едно нещо, повишени левкоцити при лечение с кортикостероиди – към съвсем друго.

(2) Ако Ви боли коляното и някой Ви каже да вземете диклофенак, а Вие не знаете, че имате стомашна язва, можете да провокирате стомашен кръвоизлив. Малък детайл, но важен, нали?.

Ако проблемът Ви е в компетенцията на Вашия ОПЛ, в края на прегледа той ще Ви назначи лечение и контролен преглед.

Ако проблемът е извън компетенцията му, ще Ви насочи към конкретен лекар специалист с направление №3 за консултация (за кардиолог, гастроентеролог и т.н.).

2Моля, коментирайте тези изследвания

Изследванията се интерпретират (разчитат, коментират) от лекаря, който ги е назначил.

Той трябва да Ви е прегледал и да разполага с нужния контекст, за който стана въпрос горе – Вашите заболявания, приемани лекарства, други изследвания и т.н.

Кой трябва да разчете Вашите изследвания:

• Ако Ви ги е назначил Вашия ОПЛ, той също ще ги разчете;
  • Ако Ви ги е назначил лекар специалист по време на първичен преглед, в почти всички случаи той също трябва да ги разчете.

Разчитането ще извърши или при първичния преглед, или при вторичен (имате право на безплатен такъв, ако сте с направление!);

В много малка част от случаите разчитането ще извърши Вашия ОПЛ.

• Ако сте си пуснали платени изследвания, без някой лекар да Ви е насочил за тях – попитайте личния си лекар за интерпретирането им.

Повечето изследвания не са силно специфични. Това означава, че ако са повишени/понижени, може да има множество причини за това.

Отворете страницата за пълна кръвна картина и ще видите, че за всяка повишена или понижена стойност има изброени няколко причини.

Коя е конкретната причина при Вас няма как да се каже само от стойността на изследването.

Ще е нужен контекста, който повтаряме от началото на статията – преглед с установяване на всички заболявания, приемани лекарства, симптоми, други изследвания и т.н.

Вижте статията как се съобщават правилно оплаквания при преглед от лекар специалист.

Ако просто попитате в интернет „имам завишено изследване Х, какво означава?“, няма да получите конкретен отговор в почти всички случаи.

Вместо точен за Вас отговор ще получите теория – „може да е Х, ако… може да е Y, ако…“.

Това не Ви е от полза, а е времеотнемащо за лекаря, който трябва да Ви отговори. И двамата губите.

Затова вместо да се чудите и да питате в интернет – посетете общопрактикуващия си лекар за конкретни по-нататъшни стъпки.

3Защо личният Ви лекар е този, към когото първо трябва да се обръщате

Защото личният Ви лекар има цялата информация за Вас (контекста) и така реално използвате платените от Вас здравни осигуровки.

Личният Ви лекар ще Ви прегледа „безплатно“, може да Ви назначи допълнителни „безплатни“ за Вас изследвания и направлението №3 ще покрие прегледа Ви при специалист отново „безплатно“.

Реално всичко изброено не е безплатно, защото Вие всеки месец внасяте здравни осигуровки. Това са Вашите пари – използвайте ги.

Ако се опитате да „прескочите“ Вашия личен лекар с въпроса „към какъв специалист да се обърна“ има два големи проблема:

1. Нямате достатъчно знания, за да прецените точно какъв е здравословният Ви проблем, какво означават отклоненията в изследванията и при какъв специалист да отидете;
  2. Дори някой да Ви каже конкретен специалист – губите платените със здравните си осигуровки (1) преглед при ОПЛ, (2) изследвания, назначени от ОПЛ и (3) направление №3 от ОПЛ за консултация.

Само прегледът и изследванията при ОПЛ, ако трябва да ги заплатите, ще са 50+лв.

Ако ще заплащате и прегледа при лекар-специалист + изследвания при него, ще дадете общо около и над 100лв за всичко описано.

Защо, при условие, че плащате здравни осигуровки?

Извод: Винаги се обръщайте към личния си лекар за разчитане на изследванията Ви и насочване към конкретен специалист при здравословен проблем. Не го прескачайте, защото „губите ползата“ от здравните си осигуровки и е вероятно да направите грешка.

4Кажете нещо за оплакването (симптома) Х, Y или Z

Също както интерпретирането на симптомите и изследванията – няма как да получите конкретен отговор, ако просто попитате в интернет „кажете нещо за оплакването X“.

Всяко оплакване, също както промените в изследванията, може да се дължи на множество причини. Някои от тях имат коренно различно лечение – лечението на едната причина може да влоши другата.

Този въпрос е често срещан в някои Facebook групи. Напълно недостатъчен е за коректен отговор и е потенциално опасен.

Във въпроса няма достатъчно информация, за да Ви отговори дори лекар ясно и точно. Какво остава, ако попитате някой без медицинско образование?

Хората, които отговарят на такива въпроси във Facebook групите, нито знаят какъв е точния проблем на отсрещния човек, нито знаят какво може и не може да приема, нито знаят алергиите му, нито знаят заболяванията му, нито осъзнават, че може сериозно да му навредят със съвета си.

Копи-пейст на примера горе: Ако Ви боли коляното и някой Ви каже да вземете диклофенак, а Вие не знаете, че имате стомашна язва, можете да провокирате стомашен кръвоизлив. Малък детайл, но важен, нали?

Нужно ли е според Вас тогава някой да Ви разпита малко по-подробно преди да Ви каже какво да приемате?

Не трябва да сте разочаровани, ако получите отговор „Посетете лекар“. Това е най-правилният отговор на този въпрос.

„Лекар“ в случая означава общопрактикуващия Ви лекар, който ще Ви насочи към специалист при нужда.

5Моля, коментирайте назначеното ми лечение

Горният въпрос може да съществува и в следните варианти:

• Предписаха ми лекарството Х, смятате ли че е удачно?
  • Предписаха ми лекарството Х, но нямам ефект. Какво ще ми препоръчате?

Най-правилно е лекарят, който е назначил лечението, да прави корекции по него, ако ефектът не е достатъчен или има нежелани реакции.

Този лекар е или Вашият ОПЛ, или лекарят специалист, при когото сте били на преглед.

Защо той? Защото вече Ви е прегледал и има цялата нужна информация, за да коригира лечението Ви за минути, без да Ви разпитва и преглежда допълнително.

Ако сте били на преглед с направление и от него са минали по-малко от 30 дни, имате право на безплатен вторичен преглед.

Позвънете на лекаря (регистратурата), запишете си час за вторичен преглед и коментирайте с лекаря това, което Ви притеснява.

Това е най-правилното поведение в случая.

Всеки друг лекар няма цялата информация и ще трябва да я събира отначало, за да коментира (коригира) лечението Ви правилно.

Коментари 0