Кървенето при хемороиди е с ясна, светлочервена кръв.
Появата на кръв при изхождане е чест симптом при вътрешните хемороиди. Кръвта е ясна, светлочервена, защото е богата на кислород (артериална кръв, на снимката – вляво). В тази статия ще научите кои хемороиди кървят, колко време продължава и как се спира кървенето.

1Кои хемороиди кървят и кога

Обичайно кървят вътрешните хемороиди. Това може да се случи във всеки един от четирите им стадия. Външните също могат да кървят, но по-рядко, когато се увреди кожата над тях.

Кървенето е един от първите симптоми при хемороиди.

Често се появява след трудно изхождане с напъване, запек, твърди изпражнения, тежка физическа работа, вкл. фитнес.

Прочетете повече за симптомите, причините и стадиите на хемороидите.

Кървенето има характерни особености, които го отличават от това при други заболявания. Прочетете в началото на статията за лечение на хемороиди какво е характерно и какво не е.

Важно: Хемороидите са най-честата причина за кървене при изхождане. Не са обаче единствената. Задължителна е консултацията с хирург, който да диагностицира причината за кървенето. Обичайно ще са хемороиди, което в повечето случаи не е притеснително с правилното лечение.

Прегледът е изключително важен при възрастни над 40 години или алармиращи симптоми (загуба на тегло, повишена температура, гной, слуз, черни изпражнения и др). В тези случаи често се касае за други, по-сериозни заболявания – абсцеси, фистули, язви, тумори и т.н.

2Колко време продължава кървенето

Невъзможно е да се обобщи с точност. В началните стадии при правилно лечение кървенето е малко и често изчезва след няколко дни.

В напредналите стадии хемороидите са силно разширени и често се възпаляват. Дори с комбинация от диета, хигиенни навици, лекарства, може да има кървене при изхождане със седмици и месеци.

Някои тромбозирали хемороиди (с образувал се в тях съсирек, силно болезнени) могат да се “спукат” (разкъсат) при изхождане или напъване, поради повишеното налягане.

Това ще доведе до засилено кървене и често до рязко “облекчаване” на болката. Кървенето може да продължи няколко минути, а след това да се появява при следващите изхождания.

При силно или неспиращо кръвотечение задължително потърсете медицинска помощ.

За да разберете колко време ще продължи кървенето, първо трябва да знаете основните причини за него.

Кървенето при хемороиди се дължи на разширяването и възпалението им. Разширяването отслабва (изтънява) стената им. Възпалението я прави по-пропусклива.

Хемороидите основно се разширяват при повишено вътрекоремно налягане – запек, напъване при изхождане или вдигане на тежести (фитнес, работа), напреднала бременност.

При продължително седене през деня или по време на изхождане има застой на кръв в малкия таз. Това води до допълнително разширяване и кървене от хемороидите.

Травмирането им от твърди изпражнения ги възпалява и още повече засилва кървенето.

• Продължителността на кървенето при хемороиди зависи от:
  • Стадия – в началните стадии хемороидите или не кървят, или е за кратко/малко (няколко поредни дни, капки). Лесно се контролират с диета и хигиенни навици. В напредналите стадии може да има кървене със седмици и месеци, дори при правилно консервативно лечение. В този случай се ползват миниинвазивни процедури (бандинг и др.) и операции.
  • Лечението – правилното лечение на хемороидите бързо намалява вътрекоремното налягане. Хемороидите се свиват, което намалява (спира) кървенето. Меките изпражнения не ги травмират. Правилните лекарства укрепват стените им или ги свиват допълнително, което още повече намалява (спира) кръвотечението.
  • Дали се приемат “разреждащи” кръвта лекарства – могат да доведат до чести, постоянни или значителни кръвотечения при хемороиди. Например Аспирин, Клопидогрел, Синтром, Прадакса, Еликвис, Ксарелто, хепарини.

Приемат се за сърдечносъдови заболявания или висок риск от такива (инфаркт, инсулт, запушване на други артерии, тромбофлебити и др).

Намаляват способността на кръвта да се съсирва. Така предпазват от образуване на съсиреци и запушване на артерии/вени. При приемът им обаче трудно се овладяват източници на кървене (хемороидите).

• Бременност – ако се касае за бременна жена, в последния триместър често има симптоми на разширени вени и хемороиди. Нормално след раждането отминават или силно намаляват.

3Как се спира кървенето при хемороиди

Три основни принципа, които сами можете да приложите – (1) намаляване на вътрекоремното налягане, (2) елиминиране на твърдите изпражнения и (3) лекарства, укрепващи/свиващи кръвоносните съдове.

Ако се касае за вътрешни хемороиди 1ва, 2-ра и някои от 3-та степен, ефективни за спиране на кървенето и пролапса са миниинвазивни техники – бандинг (връзване с гумена лента), склеротерапия, коагулация.

Ако се касае за вътрешни хемороиди 3-та, 4-та степен, външни хемороиди или усложнени такива – най-ефективно е оперативното лечение.

Прочетете статията за лечение на хемороиди, ако още не сте. В нея са описани най-ефективните методи стъпка по стъпка.

• Най-ефективните методи за спиране на кървенето при хемороиди:
  • Диета и хигиенни навици – повече фибри и течности. Елиминират запека, което намалява вътрекоремното налягане и “прибира” хемороидите. Омекват изпражненията, което не ги дразни при изхождане.

Никога не се напъвайте и не задържайте дъха си при изхождане. Стойте възможно най-кратко на тоалетната чиния. Избягвайте продължително седене. Ако работата Ви го изисква, редовно ставайте и се разхождайте. Купете си възглавничка за хемороиди и столче за оптимална поза при изхождане.

• Студена температура – в края на измиването след изхождането ползвайте студена вода. Студените температури свиват кръвоносните съдове – “прибират” хемороидите и намаляват кървенето.
  • Диосмин – вещество, което укрепва стените на венозните съдове. Намалява пропускливостта им и ги “свива” в малка степен докато се приема. Лекарства, в които се съдържа, са Новарикс, Флебодия, Детралекс, DIH MAX, Диокет и др. Приема се във високи дози в началото, които постепено намаляват с подобряването на симптомите.
  • Кремове и свещички – всички подобни лекарства малко или много намаляват кървенето, защото ще намалят възпалението. Някои от тях съдържат съдопротективни съставки (укрепващи кръвоносните съдове) и може да са по-ефективни за кървене. Например Procto-Glyvenol, Cicatridina, Doxiproct, Proktis-M, Repaherb.
  • Миниинвазивни методи – ползват се за 1-ви, 2-ри и някои от 3-ти стадий, ако горните методи не намалят (спрат) кървенето. Най-често се извършва бандинг (връзване с еластични гумени ленти). Други методи са склеротерапия, коагулация с лазер/инфрачервена светлина.
  • Хирургични операции – за 3-ти, 4-ти стадий, външни хемороиди, усложнени, съчетани с фисури, фистули и др. Много ефективни, но и с по-дълъг период на възстановяване и повече следоперативна болка.

По-здрави,
д-р Денислав Кехайов

Имате въпроси относно състоянието си?