Ръка за измерване на кръвно налягане
Кръвното налягане не се измерва на лявата ръка, защото е „по-близо до сърцето“. Не се измерва и на доминантната ръка, която и да е тя.

1На коя ръка е правилно да се измерва кръвното налягане

Кръвното налягане трябва се измерва на ръката, на която е по-високо.

Първите измервания трябва да са задължително и на двете ръце, за да се определи има ли разлика между стойностите.

Нормалната разлика при здрави хора е до 10mmHg.

Дори да имате разлика от 4-5mmHg, която е нормална, продължавайте да измервате на ръката с по-високата стойност.

Често голяма разлика може да се получи от неправилно измерване. Прочетете за правилното измерване на кръвно налягане с обикновен апарат и с измерване на кръвно налягане с електронен апарат.

Разлика между ръцете над 15mmHg е показателна най-често за атеросклероза, а от там и за повишен риск за нейните усложнения – мозъчен инсулт, сърдечен инфаркт и др.

Възрастните имат по-често значителни разлики над 10mmHg и най-често са със съпътстващи сърдечносъдови заболявания.

• По-редки причини за голяма разлика в кръвното между двете ръце:
  • Коарктация на аортата;
  • Дисекация на аортата;
  • Стеснение на подключичната артерия („Thoracic outlet syndrome“);

Ако кръвното на лявата ръка е 133/82, а на дясната е 145/88 за диагнозата „артериална хипертония“ се вземат предвид стойностите на дясната (145/88).

При няколко такива измервания в различни дни в лекарски кабинет е налице хипертония първа степен, независимо от високо-нормалните стойности на лявата ръка и дали има симптоми на високо кръвно.

При лечението също ще се целят стойности на същата дясна ръка под 140/90 или 130/80.

Вижте нормите за кръвно налягане тук и кога да измервате кръвното си налягане.

Можете да прочетете за начини за намаляване на кръвното налягане без лекарства и за видовете лекарства при артериална хипертония.

Статията Ви беше полезна?

2 коментара

Можете да споделите личен опит или познания, които ще бъдат полезни за останалите.

Не се отговарят въпроси относно (1) разчитане на изследвания, (2) поставяне на диагноза и (3) коментар на назначено лечение.

Лекуващият лекар (общопрактукуващ или прегледал Ви специалист) разчита изследванията, поставя диагноза и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.