Схема за микроинсулт и инсулт.
При микроинсулт и исхемичен инсулт може да се откъсне тромб (съсирек) или част от атеросклеротична плака (1), които отнесени с кръвотока да запушат по-нататъшни мозъчни артерии (2). Този процес се нарича емболизация, а тромбът – ембол. При продължителна липса на кръв, мозъчната тъкан в засегнатия участък може да загине, при което се оформя участък, наречен “мозъчен инфаркт” (3).

1Каква е разликата между микроинсулт (миниинсулт) и инсулт

Микроинсулт или миниинсулт се нарича преходната исхемична атака. На английски transient ischemic attack (TIA).

При микроинсулт има липса на кръв до определена част на главния мозък, гръбначния мозък или ретината. Също както и при исхемичния инсулт (“исхемия” – липса на кръв).

При миниинсулт липсата на кръв е бързопреходна, докато при исхемичния инсулт – продължителна. Това води до симптоми, които в повечето случаи са с продължителност няколко минути, но винаги са по-кратки от 24 часа (преходна симптоматика).

За разлика от микроинсулта, при инсулт симптомите продължават над 24 часа.

Друга основна разлика е, че при микроинсулта при образните изследвания (“скенер” – компютърна томография и др.) няма оформен мозъчен инфаркт – участък с необратимо увредена мозъчна тъкан.

При инсулт на образните изследвания има данни за оформен мозъчен инфаркт.

Прочетете повече за видовете и причините за инсулт – исхемичен, хеморагичен, микроинсулт.

2Симптоми на прекаран микроинсулт

Симптомите при микроинсулт (или прекаран такъв) и инсулт са идентични. Разликата е в тяхната продължителност – минути до часове при микроинсулта и над 24 часа при инсулта.

• Някои симптоми при прекаран микроинсулт (миниинсулт, преходна исхемична атака):
  • Изтръпване или слабост на ръка, крак или едната половина на тялото;
  • Изтръпване или слабост на едната половина на лицето;
  • Затруднение в говора, разбирането на говор;
  • Внезапно силно главоболие, съчетано със световъртеж, шум в ушите, чувство за потъване;
  • Загуба на зрение, двойно или замъглено виждане и др.

Прочетете повече за симптомите на инсулта.

3Поведение при симптоми на прекаран микроинсулт

Правилното поведение при симптоми на микроинсулт е същото като при инсулта – извършва се FAST (БЪРЗО) теста и се звъни на 112.

В първите минути няма как да знаете дали симптомите ще отминат (микроинсулт, преходна исхемична атака) или ще са продължителни (инсулт).

Това няма значение. И двете състояние изискват незабавно транспортиране в болница, където ще се извършат редица изследвания – скенер, ЕКГ и др.

При прекаран микроинсулт и отминали симптоми също е нужен неотложен прием в болнично заведение (хоспитализация).

Микроинсултите могат да се повтарят, особено в първите 48 часа. При прекаран микроинсулт има 5+ пъти по-висок риск от последващ “истински” инсулт.

Важно е да се открият и елиминират рискови фактори, които могат да доведат до тази прогресия – атеросклеротични плаки, неправилен ритъм на сърцето и др.

Имате въпроси относно състоянието си?