CRP е маркер за възпаление, риск от инфаркт, инсулт.
CRP (С-реактивен протеин, ЦРП) е маркер за възпаление при различни заболявания, травми. Често е слабо повишен при развитието на атеросклеротичните плаки в артериите. В този случай измерването му с високочувствителен тест hsCRP (hs – high sensitivity) дава относителният риск от сърдечносъдови усложнения (инфаркт, инсулт). В статията ще разберете за възможните причини за висок CRP, референтните (нормални) стойности, има ли връзка с ракови заболявания.

1Какво представлява CRP (ЦРП, C-реактивен протеин)

C-реактивният протеин (CRP, ЦРП) е острофазов протеин. Синтезира се от черния дроб при възпаление в тялото (инфекции, автоимунни заболявания, артрити, увреждане на тъкани), някои видове рак.

Острофазовите протеини се синтезират главно в началната (остра) фаза на възпалението. Освен CRP други такива протеини, които ще се повишат са фибриноген, феритин, прокалцитонин, SAA.

На мястото на възпалението (стави, органи, съдове) имунните клетки секретират провъзпалителни молекули. Провъзпалителни значи усилващи възпалението. Такива молекули са IL-6, IL-1, TNF-a.

Провъзпалителните молекули с кръвта достигат до черния дроб. Там водят до засилено образуване на острофазови протеини (CRP).

Важно: При възпалителните (инфекциозни и др.) заболявания, именно на провъзпалителните и острофазовите протеини се дължат повишената температура, загубата на тегло, липсата на енергия, отпадналост и сънливост.

Изследването на CRP дава информация за вида и тежестта на инфекциите.

Пример: При симптоми на дихателна инфекция (кашлица, болки в гърлото и гърдите): Ако са повишени лимфоцитите, а ЦРП не е силно завишено, вероятно се касае за вирусна инфекция. Антибиотици няма да са ефективни. Ако са повишени неутрофилите и ЦРП, вероятно инфекцията е бактериална, при която основно лечение са антибиотиците.

При атеросклерозата в артериите се образуват плаки, които постепенно ги стесняват и запушват. Това води до усложнения – инфаркти, инсулти, които са на челно място като причина за смъртност в България.

Прочетете повече за симптомите на инсулта и микроинсулта.

При нарастването на атеросклеротичните плаки в тях се поддържа слабо, хронично възпаление. При него ЦРП може да се повиши слабо.

За да се диагностицира, в този случай се ползва високочувствителен тест за С-реактивен протеин (hs-CRP – high sensitivity тест). Чрез него се установяват с точност леките увеличения.

2Референтни (нормални) стойности на CRP и hsCRP

В таблицата са дадени референтните граници при изследване на CRP и hs-CRP.

За hs-CRP е даден и сърдечносъдовият риск, на който стойностите съответстват.

Сърдечносъдов риск – риск от развитие на сърдечносъдови заболявания или техни усложнения (инфаркти, инсулти и др.)

Референтни стойности при изследване на CRP и hsCRP
Показател Долна граница Горна граница Единица
CRP 1 10 mg/L
hs-CRP, нисък сърдечносъдов риск   < 1 mg/L
hs-CRP, среден сърдечносъдов риск 1 3 mg/L
hs-CRP, висок сърдечносъдов риск > 3   mg/L

3Причини за високи стойности на С-реактивния протеин

СRP се изследва най-често при съмнение за инфекции или възпалителни заболявания и за проследяване на лечението им (динамично проследяване).

Ако ЦРП продължава да се повишава въпреки лечението, то е недостатъчно или неефективно. Ако се касае за хронично заболяване, вероятно се касае за обострянето му.

• Възможни причини за висок CRP:
  • Възпаление – инфекции от бактерии, вируси или гъбички, изгаряния, след операции, травми, артрити, некроза на тъкани (сърдечен инфаркт);
  • При възрастните – CRP може да е повишен дори при липса на оплаквания, най-вероятно от субклинични (непроявени) заболявания;
  • Системни възпалителни заболявания – лупус, ревматоиден артрит;
  • Злокачествени заболявания;
  • Алергични реакции;
  • Бременност – в късните й фази;

Следоперативно ЦРП е повишен, поради травмата на тъканите. Ако стойностите му не спадат 3-4 дни след операцията, а дори се повишават, най-вероятно се развива следоперативна инфекция.

Стойностите на ЦРП са ориентировъчни за тежестта на възпалението.

При леки вирусни инфекции и бременни жени се покачва до 10-40 mg/L. При бактериални инфекции до 40-200 mg/L, като при тежките (септични) състояния може да достигне и над 200 mg/L.

4Повишен CRP (hsCRP) и сърдечносъдови заболявания

CRP (hsCRP) може да се ползва за оценка на риска от сърдечносъдови заболявания. В клипа жената има симптоми на инсулт или състоянието преди него – преходна исхемична атака (ТИА). Наблюдавайте лявата част на лицето й (дясно на екрана). Забележте увисналия ъгъл на устата, заваляния говор и това, което казва – лицето й е изтръпнало и усеща слабост в ръката си. Прочетете повече за исхемичния инсулт и микроинсулт.

При високо CRP има повишен риск от хипертония, захарен диабет и сърдечносъдови заболявания.

ЦРП се използва за оценка на риска от усложненията им – инсулт, инфаркт, запушвания на артериите на крайниците.

Хроничното възпаление при образуването на атеросклеротичните плаки често повишава С-реактивния протеин.

Ако няма други възпалителни заболявания, ЦРП ще слабо до умерено повишен. В този случай е уместно високочувствително изследване на CRP (hs-CRP).

Референтните стойности за hs-CRP са дадени в горната таблица.

За оценка на сърдечносъдовия риск с повишението на CRP или hs-CRP се препоръчват поне 2 изследвания, направени през 2 седмици.

Пациенти, преживели инфаркт, с високи нива на ЦРП имат повишен риск от втори такъв, спрямо тези с нормални стойности.

5Има ли връзка между висок CRP и рак

C-реактивният протеин не е специфичен маркер за злокачествени заболявания.

При рак CRP може да е над референтните стойности (>10mg/l) или да е в норма.

• Според Копенхагенското проучване сред 63 500 участника:
  • При някои типове солидни тумори, повишените нива на CRP са асоциирани с по-лоша прогноза;
  • При здрави индивиди, повишените нива на C-реактивен протеин са асоциирани с повишен риск от развитие на злокачествени заболявания от всякакъв тип, с изключение на рак на гърдата и простатата;

6Повишен С-реактивен протеин и наднормено тегло

Затлъстяването може да доведе до висок CRP и повишен риск от сърдечносъдови заболявания.
Мастната тъкан в коремната област може да синтезира провъзпалителни молекули (усилващи възпалението). Така при наднормено тегло и затлъстяване често има хронично възпаление с гранични стойности на CRP. Колкото повече мастна тъкан, толкова по-голям възпалителен отговор и по-високо ЦРП.

При наднормено тегло С-реактивният протеин може да е близо до горната граница.

Мастните клетки при коремния (висцерален) тип затлъстяване са хормонално активни. Синтезират описаните в началото на статията провъзпалителни молекули (IL-6).

Така поддържат слабо хронично възпаление, което увеличава риска от сърдечносъдови усложнения (инфаркти, инсулти) и други заболявания.

7Как и кога се намалява (нормализира) CRP

Правилното лечение на основното заболяване, повишило ЦРП, води до понижаването му. Ако няма друга причина за повишението, ЦРП трябва да се нормализира.

Повечето причини са остри – инфекции, травми, възпаления, алергични реакции и др.

В тези случаи след консултация с ОПЛ (или специалист) и назначаване на подходящо лечение, ЦРП трябва да намалява (и да се нормализира) успоредно с лечението.

Ако има хронично заболявание (автоимунно, артрит, злокачествено и др.), ЦРП може да остане малко или много повишен за дълго време.

В тези случаи понижение ще има при ремисия на заболяването, отново след правилно лечение, назначено от лекар.

При бременни след раждането CRP трябва да се нормализира.

Хора с наднормено тегло трябва да го нормализират. Изчислете индекса си на телесна маса (ИТМ, BMI) с този калкулатор.

Калкулаторът ще покаже нормалното Ви тегло според ръста и колко трябва да го редуцирате, ако е наднормено.

Статията Ви беше полезна?

Коментари 6

6 коментара

Можете да споделите личен опит или познания, които ще бъдат полезни за останалите.

Не се отговарят въпроси относно (1) разчитане на изследвания, (2) поставяне на диагноза и (3) коментар на назначено лечение.

Лекуващият лекар (общопрактукуващ или прегледал Ви специалист) разчита изследванията, поставя диагноза и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.

1. Здравейте,днес получих резултати от кръвно изследване.В тотален шок съм.C-реактивен Протеин ( CRP ) ↑ 95.13 mg/l До 5.00.Това е копирано.Не знам как съм жива.Моля,ако е възможно да коментирате.
    Благодаря Ви!

2. Здравейте!
    В последните години CRP ми е над норма, правя някои изследвания.
    Не могат да ми открият причината. Имам пролапс и не нам още какво. Почнаха вече да се притеснявам.
    Дай те ми съвет!
    Благодаря Ви предварително.!