ГГТ се повишава при увреждане на черния дроб и жлъчните пътища.
ГГТ е ензим в клетките, подобно на АЛАТ и АСАТ. Клетъчите ензими се повишават при увреждането на клетките, в които се съдържат. Повишената ГГТ в серума има основно чернодробен произход и се свързва най-често със заболявания на черния дроб и жлъчната система. В статията ще прочетете за възможните причини за увеличение.

1Какво представлява ГГТ. Референтни (нормални) стойности при изследване

ГГТ (GGT, гама-глутамил трансфераза) е клетъчен ензим. Участва в преноса на аминокиселини, от които се образуват белтъци (протеини)

В най-голямо количество се съдържа в тъкани с изразено образуване на белтъци – черен дроб, бъбреци, панкреас, черва и др.

Важно: ГГТ (GGT) е предимно показател за увреждане на черния дроб и жлъчните пътища. Има висока чувствителност. Това означава, че стойностите на ГГТ в кръвта се повишават още в началото на органната увреда, дори понякога при липса на каквито и да е симптоми.

Референтни (нормални) стойности при изследване на ГГТ (GGT) в IU/l
Долна граница Горна граница
Жени 35
Мъже 50

За изследване на ГГТ се ползва венозна кръв. Препоръчва се да е сутрин на гладно, поне 24 часа след консумация на алкохол (повишава се).

Сутринта преди изследването не трябва да се пуши (повишава се) или консумира храна (понижава се).

Важно е пациентът да съобщи, ако приема някакви лекарства. Повишение на ГГТ се наблюдава при продължително лечение с антиконвулсанти, фенобарбитал, нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС), противозачатъчни.

Мъжете имат нормално по-високи стойности на ГГТ от жените. При жените стойностите с напредване на възрастта се повишават.

Нормалните стойности за новородени са няколко пъти по-високи.

2Кога се изследва ГГТ. Причини за повишена ГГТ

ГГТ се изследва при жълтеница, чернодробни заболявания (хепатити, цироза, автоимунни), болести на жлъчната система, злоупотреба с алкохол, продължителен прием на лекарства, които могат да увредят черния дроб и др.

След назначаване на лечение проследяването на ГГТ и други показатели в няколко изследвания дава информация за ефекта на терапията.

• Причини за повишени стойности на ГГТ:
  • Остър и хроничен хепатит – вирусен, алкохолен и др;
  • Чернодробна цироза
  • Холестаза – спиране оттичането на жлъчния сок. Причината може да е жлъчно-каменна болест, холецистит (възпаление на жлъчния мехур), холангит (възпаление на жлъчните пътища), притискане на жлъчните пътища от тумори. ГГТ се повишава първа при тези причини.;
  • Автоимунни заболявания – на черния дроб и на жлъчните пътища (първична билиарна цироза, първичен склерозиращ холангит);
  • Прием на алкохол – запой или хронична употреба, алкохолизъм. ГГТ е чувствителен ензим при алкохолно увреждане на черния дроб. Проследява се след спирането на алкохолната консумация. За нормализирането му са нужни няколко седмици.
  • Остра токсична увреда на черния дроб – отравяне с гъби, органични разтворители;
  • Злокачествени заболявания – метастази или първично злокачествено заболяване на черния дроб;
  • Някои лекарства – нестероидни противовъзпалителни, някои антибиотици, противогъбични, хормонални препарати, противогърчови, антидепресанти, H2-блокери (против стомашни киселини);
  • По-редки причини – панкреатит, системен лупус, рак на простатата, млечната жлеза, рак на белия дроб;
  • Тютюнопушене, затлъстяване, след операции.

При установено повишение на ГГТ задължително се провеждат и други изследвания за поставяне на точна диагноза – АЛАТ, АСАТ, алкална фосфатаза, общ и директен билирубин и др.

При повишение на алкалната фосфатаза, ГГТ ще се изследва, за да се разграничи чернодробно от костно заболяване.

Висока алкална фосфатаза и нормална ГГТ насочват към костни заболявания. Когато и алкалната фосфатаза и ГГТ са повишени, най-често се касае за чернодробно заболяване.

Причини за понижени стойности на ГГТ са бременност (първи триместър), хипотиреоидизъм, прием на орални контрацептиви.

ГГТ се понижава (нормализира) при правилно лечение на основното заболяване (ако има такова) и елиминиране на всички възможни фактори, увреждащи черния дроб – алкохол, лекарства.

Имате въпроси относно състоянието си?