Подагра с повишена пикочна киселина - типичен пристъп.
Повишената пикочна киселина най-често се свързва със заболяването подагра. На снимката се вижда зачеряване и подуване в основата на първи пръст на ходилото при подагрозен пристъп. Симптомите се дължат на възпалението на ставата (артрит) от образуваните в нея кристали от соли на пикочната киселина (тофи).

1Какво представлява пикочната киселина

Пикочната киселина е краен продукт от разграждането на пурините. Пурините са част от клетките на тялото – нормално се продуцират в черния дроб и се приемат чрез храната (някои меса, бобови храни и др).

След разграждането на пурините до пикочна киселина, по-голямата част от нея достига чрез кръвта до бъбреците и се елиминира с урината.

При повишено образуване (10% от случаите) или недостатъчно елиминиране (90% от случаите) пикочната киселина се натрупва в кръвта – кристализира и се утаява под формата на соли (натриеви урати) в ставите, бъбреците, сухожилията и други тъкани.

Кристалите се наричат тофи и водят до силно болезнено възпаление на ставите – подагра. Могат да увредят и бъбреците – уратна нефропатия.

2Показания за изследване на пикочна киселина

Пикочната киселина най-често се изследва при симптоми на артрит – болка, оток и зачервяване в областта на дадена става.

При подаграта в около половината от случаите се засяга първия пръст на ходилото. В останалите случаи се засягат глезенни, коленни стави, както и тези на ръцете.

• Причини за изследване на пикочна киселина:
  • Симптоми на артрит – болка, зачервяване, подуване на една или няколко стави. При повишена пикочна киселина и класическото засягане на първия пръст на ходилото се диагностицира подагра;
  • Диагностицирана подагра – за контрол на лечението;
  • Придружаващи сърдечносъдови заболявания – повишените стойности на пикочната киселина са свързани с повишен риск от сърдечносъдови заболявания;
  • При лъчелечение или химиотерапия – при разпада на раковите клетки се образува голямо количество пикочна киселина, която може да увреди бъбреците (уратна нефропатия);
  • При други заболявания – хипертиреоидизъм, хиперпаратиреоидизъм, акромегалия, при които се понижава отделянето ѝ от организма;
  • Продължително гладуване – при разграждането на молекулите в клетките за енергия се образува пикочна киселина;
  • Отравяне с олово или берилий.

Пикочна киселина може да се изследва в кръвен серум (за целта се взима венозна кръв) и урина.

Кръв се взима сутрин на гладно. Концентрацията на пикочната киселина в кръвта е най-висока сутрин и е по-ниска през нощта.

Хранене преди вземането на пробата може да доведе до повишени стойности.

3Референтни стойности за пикочна киселина

Референтни стойности
Пикочна киселина в серум (мъже) 208-387 µmol/l
Пикочна киселина в серум (жени) 149-363 µmol/l
Пикочна киселина в урина (мъже) 388-422 µmol/l
Пикочна киселина в урина (жени) 364- 387 µmol/l

Нормално мъжете имат по-високи стойности от жените.

Основно влияние върху нивата оказва диетата и в частност консумацията на богати на пурини храни и напитки.

Концентрацията е най-висока сутрин, когато се препоръчва и да е вземането на пробата (кръв, урина).

4Причини за повишена пикочна киселина

Повишените стойности на пикочна киселина се отбелязват като хиперурикемия.

Високи стойности не е равносилно на подагра. Много хора (предимно мъже) имат такива, но без да имат артритни симптоми (ставна болка, оток, зачервяване).

Същите имат повишен риск от подагра, но могат и да не я развият през целия си живот.

• Причини за повишена пикочна киселина:
  • Подагра
  • Увеличен прием на богати на пурини храни и напитки – органни меса, свинско, телешко, бобови, грах, гъби, бира и др;
  • Увеличен прием на фруктоза, високо фруктозен царевичен сироп (HFCS) – подсладени и газирани напитки, плодови сокове;
  • Лъчелечение или химиотерапия – при засиленото разграждане на раковите клетки, главно при левкози, лимфоми, миелом;
  • Диуретицилекарства за високо кръвно налягане или при бъбречни и чернодробни заболявания. Увеличават продукцията на урина. Водят и до задръжка на пикочна киселина в бъбреците. Могат да провокират подагрозен пристъп.
  • Бъбречни заболявания – гломерулонефрити, тубулопатии;
  • Ендокринни заболявания – хиперпаратиреоидизъм, хипертиреоидизъм, акромегалия;
  • Продължително гладуване – води до разграждане на собствени клетки за енергия;
  • Токсикози по време на бременност;
  • Синдром на Леш-Нихан (генетично обусловено заболяване);
  • Прием на туберкулостатици.

5Причини за понижена пикочна киселина

• Причините за понижена пикочна киселина включват:
  • Тежки чернодробни заболявания– не може да се осъществи метаболизмът на пурините;
  • Предозиране с лекарства за лечение на подагра – алопуринол, аденурик;
  • Ксантинурия – ксантинът е междинен продукт от разграждането на пурините до пикочна киселина. Излъчването му с урината (ксантинурия) може да е причина за понижени стойности при изследване на пикочна киселина;
  • Потискане на ксантиноксидазата – ензим, участващ в разграждането на пурините до пикочна киселина;
  • Естрогенова терапия;
  • Лечение с фенилбутазон или салицилати във високи дози.

6Възможни грешки при изследването

• Неточни резултати при изследването могат да се получат при:
  • Употреба на храна, богата на пурини в деня преди изследването (черен дроб, бъбреци, субпродукти, бира, морски дарове);
  • Употреба на медикаменти- тиазиди (диуретици), салицилати, витамин С, нестероидни противовъзпалителни средства;
  • Дълго гладуване на пациента;
  • Хемолиза, липемия, кетоза.
Имате въпроси относно състоянието си?