Подагра с повишена пикочна киселина - типичен пристъп.
Повишената пикочна киселина най-често се свързва със заболяването подагра. На снимката се вижда зачеряване в основата на първи пръст на ходилото при подагрозен пристъп. Дължи се на възпалението на ставата (артрит) от образуваните в нея кристали на пикочната киселина.

1Какво представлява пикочната киселина

Пикочната киселина е краен продукт от разграждането на пурините в тялото на човека. Пурините са основна част от клетките – участват в ДНК, ензими и други важни молекули. Нормално се продуцират в черния дроб и се приемат чрез храната (меса, бобови храни и др).

След разграждането на пурините до пикочна киселина, тя достига чрез кръвта до бъбреците и част от нея се елиминира с урината. Така нивата ѝ се поддържат в нормални граници.

При повишено образуване (10% от случаите) или недостатъчно елиминиране (90% от случаите), пикочната киселина в кръвта се увеличава. Състоянието се нарича хиперурикемия.

След време при някои хора с хиперурикемия пикочната киселина започва да отлага под формата на кристали в ставите.

Кристалите водят до силно болезнено възпаление – подагра (подагрозен артрит). С напредване на болестта кристалите от пикочна киселина могат да се отлагат и в други тъкани и органи – бъбреци, сухожилия, около ставите, ушните миди и др.

Прочетете повече за симптомите, рисковите фактори и етапите на подаграта.

Прочетете повече за лечението на подаграта с диета и лекарства.

2Показания за изследване на пикочна киселина

Пикочната киселина най-често се изследва при симптоми на артрит – болка, оток и зачервяване в областта на дадена става.

При подагра обичайно се засяга ставата в основата на 1-ви пръст на ходилото (като снимката горе). В останалите случаи могат да се засегнат глезенни, коленни стави, тези на ръцете и др.

• Причини за изследване на пикочна киселина:
  • При симптоми на артрит – болка, зачервяване, подуване на една или няколко стави. Комбинацията повишена пикочна киселина и класическото засягане на първи пръст на ходилото прави диагнозата “подагра” много вероятна;
  • При вече диагностицирана подагра – за контрол на лечението, при приложение на лекарства, понижаващи пикочната киселина. Напр. алопуринол, фебуксостат – Милурит, Аденурик;
  • При придружаващи сърдечносъдови заболявания – повишените стойности на пикочната киселина са свързани с повишен риск от сърдечносъдови заболявания;
  • При лъчелечение или химиотерапия – при някои злокачествени заболявания (лимфоми, левкози) по време на лечението се разрушават множество ракови клетки. Това повишава пикочната киселина, която може да се отложи под формата на кристали в бъбреците (уратна нефропатия) или като бъбречни “камъни” (калкулоза);
  • При други заболявания – хипертиреоидизъм, хиперпаратиреоидизъм, акромегалия, при които се понижава отделянето ѝ от организма;
  • Продължително гладуване – може да се повиши пикочната киселина;
  • Отравяне с олово или берилий.

Пикочна киселина може да се изследва в кръвен серум (за целта се взима венозна кръв) и урина.

Кръв се взима сутрин на гладно. Концентрацията на пикочната киселина в кръвта е най-висока сутрин и е по-ниска през нощта.

Хранене преди вземането на пробата може да доведе до повишени стойности.

3Референтни стойности за пикочна киселина

Референтни стойности
Пикочна киселина в серум (мъже) 208-387 µmol/l
Пикочна киселина в серум (жени) 149-363 µmol/l
Пикочна киселина в урина (мъже) 388-422 µmol/l
Пикочна киселина в урина (жени) 364- 387 µmol/l

Нормално мъжете имат по-високи стойности от жените.

Влияние върху нивата оказва диетата и в частност консумацията на богати на пурини и фруктоза храни и напитки.

Концентрацията е най-висока сутрин, когато се препоръчва и да е вземането на пробата (кръв, урина).

4Причини за повишена пикочна киселина

Повишените стойности на пикочна киселина се отбелязват като хиперурикемия.

Високи стойности не е равносилно на подагра. Много хора (предимно мъже) имат повишена пикочна киселина, но нямат оплаквания и не развиват подагра (асимптомна хиперурикемия).

Хиперурикемията при тях обаче повишава риска за сърдечносъдови заболявания. Прочетете статията за подагра и хиперурикемия.

• Причини за повишена пикочна киселина:
  • Прекомерен прием на алкохол, бира
  • Затлъстяване
  • Увеличен прием на богати на пурини храни и напитки – органни меса, свинско, телешко, бобови, грах, гъби, бира и др;
  • Увеличен прием на фруктоза, високо фруктозен царевичен сироп (HFCS) – подсладени и газирани напитки, плодови сокове;
  • Лъчелечение или химиотерапия – при засиленото разграждане на раковите клетки, главно при левкози, лимфоми, миелом;
  • Някои лекарствадиуретици за високо кръвно налягане или при бъбречни и чернодробни заболявания. Аспирин, ниацин (вит. В3) и др. Водят до намалено елиминиране на пикочна киселина чрез бъбреците. Могат да провокират подагрозен пристъп.
  • Фамилна обремененост;
  • Някои заболявания – хипертония, метаболитен синдром, захарен диабет;
  • Бъбречни заболявания – гломерулонефрити, тубулопатии;
  • Ендокринни заболявания – хиперпаратиреоидизъм, хипертиреоидизъм, акромегалия;
  • Продължително гладуване;
  • Токсикози по време на бременност;
  • Синдром на Леш-Нихан (генетично обусловено заболяване);
  • Прием на лекарства за туберкулоза.

5Причини за понижена пикочна киселина

• Причините за понижена пикочна киселина включват:
  • Тежки чернодробни заболявания– не може да се осъществи метаболизмът на пурините;
  • Предозиране с лекарства за лечение на подагра – алопуринол (Милурит), фебуксостат (Аденурик);
  • Ксантинурия – ксантинът е междинен продукт от разграждането на пурините до пикочна киселина. Излъчването му с урината (ксантинурия) може да е причина за понижени стойности при изследване на пикочна киселина;
  • Потискане на ксантиноксидазата – ензим, участващ в разграждането на пурините до пикочна киселина;
  • Естрогенова терапия;
  • Лечение с фенилбутазон или салицилати във високи дози.

6Възможни грешки при изследването

• Неточни (повишени) резултати при изследването могат да се получат при:
  • Употреба на храна, богата на пурини в деня преди изследването (черен дроб, бъбреци, субпродукти, бира, морски дарове);
  • Употреба на медикаменти- тиазиди (диуретици), салицилати, витамин С, нестероидни противовъзпалителни средства;
  • Дълго гладуване на пациента;
  • Хемолиза, липемия, кетоза.

Статията Ви беше полезна?

4 коментара

Целта на коментарите е споделяне на личен опит или познания, за да бъдат полезни за останалите.

Не се одобряват и отговарят въпроси, свързани с вече назначено лечение. Лекуващият лекар проследява пациента и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.

1. Здравейте, д-р Кехайов, възможни ли са причини за намалени стойности на пикочната киселина като настинка, студено време, безмесно хранене, по ниска кр. захар или кръвно, камъни в бъбреците(имах преди време, сега не) Забелязвам, че занижавам стойностите веднъж до два пъти в годината при застудяващо време или ако не съм консумирала месо (две, три седмици). Всички останали стойности са ми били в норма при взети тест кръв и урина.
    Много полезна страница! Благодаря Ви!Бъдете здрав!

1. Здравейте, г-жо Цветанова,

Ниската пикочна киселина в повечето случаи не е повод за притеснение., особено ако няма други симптоми и останалите изследвания са в норма.

Вегетарианство или веганство са чести причини за понижените стойности.

Поздрави,
      д-р Денислав Кехайов

2. Моля Ви,кажете кои храни са разрешени при високи стойности на пикочния киселина?Благодаря!

Статии по категории

Кръвни изследвания

Високо кръвно налягане

Артериална хипертония (високо кръвно налягане) – какво трябва да знаете Кръвно налягане 110/90, 140/100 или 130/90 – какво означават стойностите Видове лекарства за високо кръвно налягане – плюсове и минуси На коя ръка е правилно да се измерва кръвното налягане Как да проследяваш промените в кръвното си налягане (Таблица) Симптоми и причини за високо кръвно налягане (артериална хипертония). Усложнения Стойности на нормалното кръвно налягане според възрастта [Таблица]. Кое е опасно Полезни ли са ракия, бира и червено вино при високо кръвно налягане 30-те най-чести въпроса за кръвното налягане и техните отговори Какво значат високата долна или горна граница на кръвното налягане Как правилно да измериш кръвното си налягане с електронен апарат 5 евтини начина да нормализирате високото кръвно без лекарства Кога трябва да измерваш кръвното си налягане Как правилно да измериш кръвното си налягане с обикновен апарат