Подагра с повишена пикочна киселина - типичен пристъп.
Повишената пикочна киселина най-често се свързва със заболяването подагра. На снимката се вижда зачеряване в основата на първи пръст на ходилото при подагрозен пристъп. Дължи се на възпалението на ставата (артрит) от образуваните в нея кристали на пикочната киселина.

1Какво представлява пикочната киселина

Пикочната киселина е краен продукт от разграждането на пурините в тялото на човека. Пурините са основна част от клетките – участват в ДНК, ензими и други важни молекули. Нормално се продуцират в черния дроб и се приемат чрез храната (меса, бобови храни и др).

След разграждането на пурините до пикочна киселина, тя достига чрез кръвта до бъбреците и част от нея се елиминира с урината. Така нивата ѝ се поддържат в нормални граници.

При повишено образуване (10% от случаите) или недостатъчно елиминиране (90% от случаите), пикочната киселина в кръвта се увеличава. Състоянието се нарича хиперурикемия.

След време при някои хора с хиперурикемия пикочната киселина започва да отлага под формата на кристали в ставите.

Кристалите водят до силно болезнено възпаление – подагра (подагрозен артрит). С напредване на болестта кристалите от пикочна киселина могат да се отлагат и в други тъкани и органи – бъбреци, сухожилия, около ставите, ушните миди и др.

Прочетете повече за симптомите, рисковите фактори и етапите на подаграта.

Прочетете повече за лечението на подаграта с диета и лекарства.

2Показания за изследване на пикочна киселина

Пикочната киселина най-често се изследва при симптоми на артрит – болка, оток и зачервяване в областта на дадена става.

При подагра обичайно се засяга ставата в основата на 1-ви пръст на ходилото (като снимката горе). В останалите случаи могат да се засегнат глезенни, коленни стави, тези на ръцете и др.

• Причини за изследване на пикочна киселина:
  • При симптоми на артрит – болка, зачервяване, подуване на една или няколко стави. Комбинацията повишена пикочна киселина и класическото засягане на първи пръст на ходилото прави диагнозата “подагра” много вероятна;
  • При вече диагностицирана подагра – за контрол на лечението, при приложение на лекарства, понижаващи пикочната киселина. Напр. алопуринол, фебуксостат – Милурит, Аденурик;
  • При придружаващи сърдечносъдови заболявания – повишените стойности на пикочната киселина са свързани с повишен риск от сърдечносъдови заболявания;
  • При лъчелечение или химиотерапия – при някои злокачествени заболявания (лимфоми, левкози) по време на лечението се разрушават множество ракови клетки. Това повишава пикочната киселина, която може да се отложи под формата на кристали в бъбреците (уратна нефропатия) или като бъбречни “камъни” (калкулоза);
  • При други заболявания – хипертиреоидизъм, хиперпаратиреоидизъм, акромегалия, при които се понижава отделянето ѝ от организма;
  • Продължително гладуване – може да се повиши пикочната киселина;
  • Отравяне с олово или берилий.

Пикочна киселина може да се изследва в кръвен серум (за целта се взима венозна кръв) и урина.

Кръв се взима сутрин на гладно. Концентрацията на пикочната киселина в кръвта е най-висока сутрин и е по-ниска през нощта.

Хранене преди вземането на пробата може да доведе до повишени стойности.

3Референтни стойности за пикочна киселина

Референтни стойности
Пикочна киселина в серум (мъже) 208-387 µmol/l
Пикочна киселина в серум (жени) 149-363 µmol/l
Пикочна киселина в урина (мъже) 388-422 µmol/l
Пикочна киселина в урина (жени) 364- 387 µmol/l

Нормално мъжете имат по-високи стойности от жените.

Влияние върху нивата оказва диетата и в частност консумацията на богати на пурини и фруктоза храни и напитки.

Концентрацията е най-висока сутрин, когато се препоръчва и да е вземането на пробата (кръв, урина).

4Причини за повишена пикочна киселина

Повишените стойности на пикочна киселина се отбелязват като хиперурикемия.

Високи стойности не е равносилно на подагра. Много хора (предимно мъже) имат повишена пикочна киселина, но нямат оплаквания и не развиват подагра (асимптомна хиперурикемия).

Хиперурикемията при тях обаче повишава риска за сърдечносъдови заболявания. Прочетете статията за подагра и хиперурикемия.

• Причини за повишена пикочна киселина:
  • Прекомерен прием на алкохол, бира
  • Затлъстяване
  • Увеличен прием на богати на пурини храни и напитки – органни меса, свинско, телешко, бобови, грах, гъби, бира и др;
  • Увеличен прием на фруктоза, високо фруктозен царевичен сироп (HFCS) – подсладени и газирани напитки, плодови сокове;
  • Лъчелечение или химиотерапия – при засиленото разграждане на раковите клетки, главно при левкози, лимфоми, миелом;
  • Някои лекарствадиуретици за високо кръвно налягане или при бъбречни и чернодробни заболявания. Аспирин, ниацин (вит. В3) и др. Водят до намалено елиминиране на пикочна киселина чрез бъбреците. Могат да провокират подагрозен пристъп.
  • Фамилна обремененост;
  • Някои заболявания – хипертония, метаболитен синдром, захарен диабет;
  • Бъбречни заболявания – гломерулонефрити, тубулопатии;
  • Ендокринни заболявания – хиперпаратиреоидизъм, хипертиреоидизъм, акромегалия;
  • Продължително гладуване;
  • Токсикози по време на бременност;
  • Синдром на Леш-Нихан (генетично обусловено заболяване);
  • Прием на лекарства за туберкулоза.

5Причини за понижена пикочна киселина

• Причините за понижена пикочна киселина включват:
  • Тежки чернодробни заболявания– не може да се осъществи метаболизмът на пурините;
  • Предозиране с лекарства за лечение на подагра – алопуринол (Милурит), фебуксостат (Аденурик);
  • Ксантинурия – ксантинът е междинен продукт от разграждането на пурините до пикочна киселина. Излъчването му с урината (ксантинурия) може да е причина за понижени стойности при изследване на пикочна киселина;
  • Потискане на ксантиноксидазата – ензим, участващ в разграждането на пурините до пикочна киселина;
  • Естрогенова терапия;
  • Лечение с фенилбутазон или салицилати във високи дози.

6Възможни грешки при изследването

• Неточни (повишени) резултати при изследването могат да се получат при:
  • Употреба на храна, богата на пурини в деня преди изследването (черен дроб, бъбреци, субпродукти, бира, морски дарове);
  • Употреба на медикаменти- тиазиди (диуретици), салицилати, витамин С, нестероидни противовъзпалителни средства;
  • Дълго гладуване на пациента;
  • Хемолиза, липемия, кетоза.
Обезмирисен чесън с магданоз, дражета
Обезмирисен чесън с магданоз 1000/175мг, 100 дражета.
  • Възможни ползи от приема:
  • Понижава кръвното налягане, общия и "лошия" LDL-холестерол, честотата на дихателните инфекции
  • Подобрява активността на имунната система
Купи
Екстракт от куркума с биоперин таблетки
Екстракт от куркума с биоперин 400/5мг. Curcuma Pro, 60 тб.
  • Възможни ползи от приема:
  • Силно противовъзпалително и антиоксидантно действие
  • Комбинация с биоперин за максимална абсорбция и ефект
Цинк таблетки, 50мг.
Цинк 50мг. Mega Zinc, 100 табл.
  • Възможни ползи от приема:
  • Подпомага имунитета, кръвнозахарния контрол и инсулиновата чувствителност
  • Може да намали времетраенето и тежестта на някои дихателни инфекции
Витамин С таблетки, 500мг
Витамин С 500мг, 100 табл.
  • Възможни ползи от приема:
  • Може да намали продължителността и честотата на дихателните инфекции
  • Може да подобри кръвооросяването (антиоксидантен ефект)
Селен, таблетки 50 мкгр.
Селен 50 мкгр, 60 табл.
  • Възможни ползи от приема:
  • Подпомага за нормалното функциониране на имунната система
  • Подпомага за нормалното функциониране на щитовидната жлеза