Ниско кръвно налягане
Ниското кръвно налягане често е безсимптомно, при млади жени и не налага лечение или промяна в хранителния или двигателен режим. Симптомите се проявяват предимно при допълнителен спад на кръвното (рязко изправяне, топло време, дехидратация). От симптомите чести са замайване, отпадналост, световъртеж.

1Кое кръвно налягане е ниско

Като ниско кръвно налягане се определя такова под 90/60 mmHg. Вижте нормалните стойности на кръвното налягане според възрастта тук.

Често при възрастни хипертоници, не е нужно кръвното да спадне под 90/60, за да се проявят симптоми на хипотония. В зависимост от поддържаните през повечето време стойности (напр. 140-150 горна граница и т.н.), симптоми могат да имат дори при нормални нива от 120/80.

При тях поради дългогодишната адаптация към завишените стойности нормалните такива са вече относително ниски.

Причината за това е, че високото кръвно при тях е адаптация към стеснените кръвоносни съдове. При стеснени съдове е нужно по-високо налягане, за доставка на нормално количество кръв до органите.

Ако кръвното спадне, дори около нормалните стойности (120/80), кръвоснабдяването на мозъка и останалите органи намалява и се проявяват симптоми на хипотония.

2Симптоми на ниското кръвно налягане

Замаяност при ниско кръвно налягане.
Най-честите симптоми при ниското кръвно са отпадналост, замаяност и световъртеж.

Симптомите на ниското кръвно налягане включват:

• Замаяност;
  • Световъртеж;
  • Отпадналост;
  • Гадене;
  • Припадък (синкоп);
  • Замъглено зрение;
  • Главоболие;
  • Изпотяване;

Тежестта на симптомите зависи от това колко ниско е кръвното и за колко време е спаднало до такова.

Резките спадове изпреварват възможността на тялото да се адаптира и е по-вероятно да доведат до по-тежки симптоми – замъглено зрение, гадене, припадък.

Хора с постоянно ниско кръвно или при по-плавен спад се адаптират към него. Чести симптоми в тези случаи са отпадналост, замаяност и световъртеж, обостряни при рязко изправяне, топло време, дехидратация, тежка физическа дейност.

Хроничното главоболие също е един от симптомите на ниското кръвно.

3Най-чести причини за ниското кръвно налягане

Най-честата причина за ниското кръвно е намаленият кръвен обем (хиповолемия).

Кръвният обем, респективно и кръвното налягане намаляват при:

• Обезводняване (дехидратация) – изпотяване, повръщане, диария, предозиране на диуретици (едни от лекарствата при високо кръвно, увеличаващи отделянето на вода и соли с урината);
  • Недохранване/гладуване;
  • Остра кръвозагуба;

Често хипотонични (под 90/60) са младите момичета с ниско тегло, такива подлагащи се на диети и гладуване.

Дори да не гладуват, повечето млади жени имат по-ниски стойности на кръвното от мъжете на същата възраст и често граничат с хипотония (горна граница 90-100).

Недохранването, особено недостиг на вит. Б12 и фолиева киселина често води до анемия, която също спомага за спадането на кръвното налягане.

При по продължителни периоди без хранене или консумация на течности кръвното се понижава. Например пропусната закуска или обяд.

При ограничаване количеството сол в храната, кръвното налягане също спада, защото се задържат по-малко течности.

При стомашно-чревни инфекциии с повръщане и/или диария, кръвното също се понижава от дехидратацията.

Бременност и ниско кръвно с висок пулс.
Бременността е типичен пример за състояние, при което кръвното спада, а пулсът се учестява. Хормоналните промени при бременната жена водят до разширяване на кръвоносните съдове и спадане на кръвното. От това рефлекторно пулсът се учестява. Снимката е от статията Какво означава ниското кръвно налягане с увеличен пулс

Друга причина за ниско кръвно е разширяването на кръвоносните съдове:

• През лятото или при работа в горещи помещения, освен че се разширяват съдовете, допълнително се губят течности и соли с отделената пот.
  • По време на бременността хормоналните промени водят до отпускане на гладката мускулатура в цялото тяло – кръвоносни съдове, черва и т.н. Кръвоносните съдове се разширяват, кръвното се понижава, преминаването на храната през червата се забавя.

4Причини за ниско кръвно налягане при хипертоници

Причини за ниско кръвно налягане при хипертоници.
При хипертоници симптомите на ниско кръвно налягане най-често се причиняват от предозиране на лекарствата. Нормална е и нуждата от намаляване на дозите им през лятото, поради разширението на кръвоносните съдове и загубата на течности и соли.

При хипертоници предозирането на лекарствата за кръвно налягане е най-честата причина за ниското кръвно налягане.

В този случай трябва да се коригира дозата от общопрактикуващия лекар или кардиолог.

Не трябва да се коригират самоволно от пациента, тъй като някои от лекарствата, освен че смъкват кръвното имат и други ефекти – поддържат правилния ритъм на сърцето (напр. бета-блокери – Бизогама/Конкор). При промяна в дозата или спирането им може да излезнат извън ритъм (аритмии).

През лятото на хипертониците са нужни по-малко лекарства, за да поддържат нормални стойности на кръвното.

Причината за това е разширението на кръвоносните съдове и загубата на течности и соли при топлото време.

Обратно – през зимата, дозите или броят на лекарствата се повишават, поради свиването на съдовете.

Някои лекарства за високо кръвно – най-често алфа-блокери (завършващи на -зозин, напр. Доксазозин) и диуретици (Фурантрил, Трифас) могат да доведат до ортостатична хипотония и прилошаване при рязко изправяне.

5По-редки прични за ниското кръвно налягане

Ниско кръвно налягане от сърдечна недостатъчност.
При дългогодишни хипертоници е възможно кръвното налягане да се нормализира или дори да спадне до нива на хипотония, при които ще се спре антихипертензивната терапия. В случая хипертонията не се е самоизлекувала, а вероятно се касае за усложнения като напр. напредваща сърдечна недостатъчност.

Други причини за ниско кръвно са:

• Сърдечна недостатъчност;
  • Състояние след миокарден инфаркт;
  • Хипотиреоидизъм;
  • Аритмии;
  • Шок – алергичен, кардиогенен и др.
  • Постпрандиална (след хранене) хипотония – рязък спад в кръвното 30-60мин. след хранене, поради отклоняване на кръвотока към червата.

Дългогодишната хипертония може да доведе до сърдечна недостатъчност, при която изпомпването на кръв от сърцето намалява.

В този случай и кръвното ще спадне, може до нормални стойности, може и до хипотония. Това не е повод за щастие, а обратното – знак за напредващо сърдечно увреждане.

След прекаран миокарден инфаркт кръвното налягане също може да се понижи. В случая има по-малко останал мускул, който да се съкращава и да изпомпва кръв – отново сърдечна недостатъчност.

6Как се диагностицира ниско кръвно налягане

Апарат за кръвно налягане, анероиден сфигмоманометър
“Обикновен” апарат за кръвно налягане (сфигмоманометър) с маншет, помпичка и манометър. Евтин и ефикасен за диагноза и редовно проследяване както при ниско, така и при високо кръвно. Снимката е от статията “Как правилно да измериш кръвното си налягане с обикновен апарат”.

Ниското кръвно се диагностицира при налични или не симптоми и измерване на стойности под 90/60. Вижте как се измерва кръвно налягане с обикновен апарат и как с електронен.

Добре е измерванията да са сутрин и вечер в няколко последователни дни.

При вече диагностицирана хипертония дори при стойности над 90/60 може да има симптоми на ниско кръвно налягане. В този случай то се измерва по време на симптомите и се сравнява с нормално поддържаните стойности.

При ортостатична хипотония се измерва 1 и 3 минути след изправяне. Диагностичен праг е понижението с повече от 20 за горна граница (систолично) и 10 за долна граница (диастолично).

7Кога се лекува ниското кръвно налягане

При повечето хора с ниско кръвно то не дава симптоми или те са минимални. В този случай не е необходимо лечение.

Ако симптомите са по-силно изразени и нарушават качеството на живот, кръвното може да се повиши с промяна в диетата и двигателния режим.

Вижте в тази статия как се повишава ниско кръвно налягане с диета и начин на живот.

При хипотония, дължаща се на конкретно заболяване, терапията се назначава от кардиолог.

2 коментара

1. Диагноза: ХБ2ст.Дислипидемия -Александровска болница-2017г.пия след.лекарства: сутрин:50мгБеталок зок,12,5мг Тритейс плюс,вечер:Беталок зок50мг, Тритейс 5мг ,Амлатор-10мг Показания на кръвното са: сутрин 120/76/67 ,114/72/66 вечер 107/65/74, 97/63/71 Всеки божи ден изминавам от 1год.(заедно със кучето)по7 км.Виждам жестока жега е , кардиоложката в чужбина кое да намаля , доколкото знам без Беталок зок.