Фамилно предразположение към заболявания.
Близките кръвни роднини не си приличат единствено външно или по характер. Имат общи гени, които ги предразполагат и към сходни заболявания. Фамилната история, за която лекарите могат да Ви попитат е именно това – какви заболявания имат кръвните Ви роднини.

1Защо фамилната предразположеност към заболявания е от значение

Един от най-важните фактори, определящи какви хронични заболявания е възможно да развиете, е фамилната Ви история.

Под фамилна история (фамилна анамнеза) се разбира какви хронични заболявания имат близките Ви кръвни роднини – майка, баща, деца, чичо, леля, баба, дядо, братовчеди и племенници.

С тях имате общи гени, които ви предразполагат към сходни заболявания.

Освен общите гени, членовете на семейството имат общ или сходен начин на живот, среда на живот и навици.

2Как да разберете фамилната си предразположеност към заболявания

За да разберете към какви болести имате предразположение, трябва да научите за гореизброените близки следните неща:

• Какви заболявания имат (са имали приживе) и на колко години са били диагностицирани с тях;
  • На колко години са починали и от какви заболявания.

Изключително важни са:

1. Болести, появили се по-рано от очакваното – например 10-15 години преди нормалната проява на болестта при повечето хора (миокарден инфаркт на 44год, рак на гърдата на 30год. и т.н.);
  2. Болести, проявили се при повече от един кръвен роднина – майка и баща с високо кръвно, майка и баба с диабет и т.н;
  3. Някои съчетания от болести – диабет и високо кръвно, рак на гърдата и рак на яйчниците и др.

При фамилно предразположение към определена болест, редовните профилактични прегледи (насочени спрямо заболяването) са абсолютно задължителни.

При история за съдечносъдови заболявания, промяната в начина на живот е задължителна.

Проблемът с разпитването е, че почти никой няма да Ви отговори точно. Отговори като “Беше болен от сърце/стомах/черва и др.” не Ви насочват достатъчно.

Затова при възможност прочетете епикризи или други медицински документи. В тях има точни диагнози и дати.

Сравнете намерените диагнози със заболяванията от следващия списък и ще знаете точно към какви заболявания имате фамилно предразположение.

3Заболявания с фамилно предразположение

Списък на заболявания с фамилно предразположение:

1. Сърдечносъдовивисоко кръвно налягане (хипертония), исхемична болест на сърцето (ИБС), инфаркт на миокарда, мозъчен инсулт, висок холестерол, разширени вени;
  2. Захарен диабет – тип 1, тип 2, гестационен диабет (на бременността), метаболитен синдром, възрастов тип диабет при млади хора (MODY);
  3. Рак – на какъвто и да е орган – гърда, матка, простата, стомах, дебело черво, мозък и т.н;
  4. Кръвосъсирване / Кървенедълбока венозна тромбоза (тромбофлебит), белодробна емболия, лесно кървене при минимална травма;
  5. Стомашно-чревни – болест на Крон, улцеративен колит (ХУХК), рак на дебело черво, синдром на раздразненото черво, фамилна аденоматозна полипоза (ФАП), синдром на Линч;
  6. Бъбречни – бъбречна поликистоза, нефрозен и нефритен синдром, диабетна нефропатия, синдром на Алпорт;
  7. Неврологични – Болест на Алцхаймер, Болест на Хънтингтън, епилепсия, Болест на Паркинсон, деменция;
  8. Психиатрични – депресия, аутизъм, тревожно разстройство, шизофрения, разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD), биполярно разстройство, обсесивно-компулсивно разстройство, паническо разстройство, фобии.
  9. Белодробни – астма, кистична фиброза, белодробна хипертония, рак на белия дроб.

4Какво да правите след като разберете фамилната си история

След като съберете информация за фамилната си история:

1. Споделете я с личния си лекар с цел евентуални редовни профилактични прегледи;
  2. Информирайте се за дадената болест – рискови фактори, симптоми, лечение. Елиминирайте рисковите фактори за нея и следете внимателно за симптомите й;
  3. Информирайте кръвните си роднини. Те също имат повишен риск.