Фамилно предразположение към заболявания.
Близките кръвни роднини не си приличат единствено външно или по характер. Имат общи гени, които ги предразполагат и към сходни заболявания. Фамилната история, за която лекарите могат да Ви попитат е именно това – какви заболявания имат кръвните Ви роднини.

1Защо фамилната предразположеност към заболявания е от значение

Един от най-важните фактори, определящи какви хронични заболявания е възможно да развиете, е фамилната Ви история.

Под фамилна история (фамилна анамнеза) се разбира какви хронични заболявания имат близките Ви кръвни роднини – майка, баща, деца, чичо, леля, баба, дядо, братовчеди и племенници.

С тях имате общи гени, които ви предразполагат към сходни заболявания.

Освен общите гени, членовете на семейството имат общ или сходен начин на живот, среда на живот и навици.

2Как да разберете фамилната си предразположеност към заболявания

За да разберете към какви болести имате предразположение, трябва да научите за гореизброените близки следните неща:

• Какви заболявания имат (са имали приживе) и на колко години са били диагностицирани с тях;
  • На колко години са починали и от какви заболявания.

Изключително важни са:

1. Болести, появили се по-рано от очакваното – например 10-15 години преди нормалната проява на болестта при повечето хора (миокарден инфаркт на 44год, рак на гърдата на 30год. и т.н.);
  2. Болести, проявили се при повече от един кръвен роднина – майка и баща с високо кръвно, майка и баба с диабет и т.н;
  3. Някои съчетания от болести – диабет и високо кръвно, рак на гърдата и рак на яйчниците и др.

При фамилно предразположение към определена болест, редовните профилактични прегледи (насочени спрямо заболяването) са абсолютно задължителни.

При история за съдечносъдови заболявания, промяната в начина на живот е задължителна.

Проблемът с разпитването е, че почти никой няма да Ви отговори точно. Отговори като „Беше болен от сърце/стомах/черва и др.“ не Ви насочват достатъчно.

Затова при възможност прочетете епикризи или други медицински документи. В тях има точни диагнози и дати.

Сравнете намерените диагнози със заболяванията от следващия списък и ще знаете точно към какви заболявания имате фамилно предразположение.

3Заболявания с фамилно предразположение

Списък на заболявания с фамилно предразположение:

1. Сърдечносъдовивисоко кръвно налягане (хипертония), исхемична болест на сърцето (ИБС), инфаркт на миокарда, мозъчен инсулт, висок холестерол, разширени вени;
  2. Захарен диабет – тип 1, тип 2, гестационен диабет (на бременността), метаболитен синдром, възрастов тип диабет при млади хора (MODY);
  3. Рак – на какъвто и да е орган – гърда, матка, простата, стомах, дебело черво, мозък и т.н;
  4. Кръвосъсирване / Кървенедълбока венозна тромбоза (тромбофлебит), белодробна емболия, лесно кървене при минимална травма;
  5. Стомашно-чревни – болест на Крон, улцеративен колит (ХУХК), рак на дебело черво, синдром на раздразненото черво, фамилна аденоматозна полипоза (ФАП), синдром на Линч;
  6. Бъбречни – бъбречна поликистоза, нефрозен и нефритен синдром, диабетна нефропатия, синдром на Алпорт;
  7. Неврологични – Болест на Алцхаймер, Болест на Хънтингтън, епилепсия, Болест на Паркинсон, деменция;
  8. Психиатрични – депресия, аутизъм, тревожно разстройство, шизофрения, разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD), биполярно разстройство, обсесивно-компулсивно разстройство, паническо разстройство, фобии.
  9. Белодробни – астма, кистична фиброза, белодробна хипертония, рак на белия дроб.

4Какво да правите след като разберете фамилната си история

След като съберете информация за фамилната си история:

1. Споделете я с личния си лекар с цел евентуални редовни профилактични прегледи;
  2. Информирайте се за дадената болест – рискови фактори, симптоми, лечение. Елиминирайте рисковите фактори за нея и следете внимателно за симптомите й;
  3. Информирайте кръвните си роднини. Те също имат повишен риск.

Статията Ви беше полезна?

Можете да споделите личен опит или познания, които ще бъдат полезни за останалите.

Не се отговарят въпроси относно (1) разчитане на изследвания, (2) поставяне на диагноза и (3) коментар на назначено лечение.

Лекуващият лекар (общопрактукуващ или прегледал Ви специалист) разчита изследванията, поставя диагноза и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.