Лекарства, причиняващи подуване на краката.
Някои лекарства могат да доведат до отоци на долните крайници или да утежнят вече налични такива.

1Лекарства, причиняващи подуване на краката

При подуване на краката някои от приеманите лекарства могат:

• Да са причината за отока;
  • Да го утежняват.

Лекарства, които причиняват подуване на краката, включват такива за високо кръвно налягане, контрацептиви, обезболяващи, антидиабетни и някои антидепресанти.

Лекарствата имат международни (непатентни) имена и търговски такива (патентни имена, които производителите слагат на своята версия).

Например лекарството за високо кръвно с международно име (генерично) Амлодипин има търговски имена Норваск, Амловаск и т.н. Долу в скоби са дадени някои от търговските имена.

Лекарства, причиняващи отоци на долните крайници са:

1. Орални контрацептиви – естрогенът в противозачатъчните причинява задржка на соли и течности;
  2. Амлодипин (Норваск, Амловаск, Туинста, Нордипин, Неодипин) – колкото по-висока доза, толкова по-висок шанс за отоци. Един от десет (10%) при доза 10мг. получават подуване на краката.
  3. Нифедипин (Коринфар), Дилтиазем, Верапамил (Изоптин) – лекарства за исхемична болест на сърцето, високо кръвно налягане, аритмии;
  4. Орални кортикостероиди – например Преднизолон, Медрол, Дексаметазон, приемани при автоимунни заболявания, обостряния на ХОББ, тежки алергии и др.
  5. Габапентин, Прегабалин – ползвани при периферна невропатия (болка, изтръпване, мравучкане по краката от увреждането на нервите) при диабет, епилепсия и др;
  6. Ибупрофен (Нурофен и др.), Напроксен – обезболяващи, намаляват повишената температура;
  7. Розиглитазон, Пиоглитазон – антидиабетни лекарства, ползвани при захарен диабет тип 2;
  8. Тестостерон – част от него се превръща (ароматизира) в мастната тъкан и тестисите в естрадиол, причиняващ задръжка на течности и соли. Предимно анаболните стероиди действат по същия начин.
  9. Нортриптилин, Амитриптилин – антидепресанти;

Дали лекарствата са причината или само утежняват вече наличен оток се разбира след посещение при личен лекар, при необходимост съдов хирург, кардиолог и след проведени нужни изследвания (напр. ехография, кръвни изследвания и др).

При оток, получен скоро след започването на ново лекарство от горния списък, има голяма вероятност да се дължи на него.

Винаги трябва да споделяте подобни подозрения с лекуващия си лекар, за да се замени евентуално лекарството с алтернативно.