Лекарства, причиняващи подуване на краката.
Някои лекарства могат да доведат до отоци на долните крайници или да утежнят вече налични такива.

1Лекарства, причиняващи подуване на краката

• При подуване на краката някои от приеманите лекарства могат:
  • Да са причината за отока;
  • Да го утежняват.

Лекарства, които причиняват подуване на краката, включват такива за високо кръвно налягане, контрацептиви, обезболяващи, антидиабетни и някои антидепресанти.

Лекарствата имат международни (непатентни) имена и търговски такива (патентни имена, които производителите слагат на своята версия).

Например лекарството за високо кръвно с международно име (генерично) Амлодипин има търговски имена Норваск, Амловаск и т.н. Долу в скоби са дадени някои от търговските имена.

Лекарства, причиняващи отоци на долните крайници са:

1. Орални контрацептиви – естрогенът в противозачатъчните причинява задржка на соли и течности;
  2. Амлодипин (Норваск, Амловаск, Туинста, Нордипин, Неодипин) – колкото по-висока доза, толкова по-висок шанс за отоци. Един от десет (10%) при доза 10мг. получават подуване на краката.
  3. Нифедипин (Коринфар), Дилтиазем, Верапамил (Изоптин) – лекарства за исхемична болест на сърцето, високо кръвно налягане, аритмии;
  4. Орални кортикостероиди – например Преднизолон, Медрол, Дексаметазон, приемани при автоимунни заболявания, обостряния на ХОББ, тежки алергии и др.
  5. Габапентин, Прегабалин – ползвани при периферна невропатия (болка, изтръпване, мравучкане по краката от увреждането на нервите) при диабет, епилепсия и др;
  6. Ибупрофен (Нурофен и др.), Напроксен – обезболяващи, намаляват повишената температура;
  7. Розиглитазон, Пиоглитазон – антидиабетни лекарства, ползвани при захарен диабет тип 2;
  8. Тестостерон – част от него се превръща (ароматизира) в мастната тъкан и тестисите в естрадиол, причиняващ задръжка на течности и соли. Предимно анаболните стероиди действат по същия начин.
  9. Нортриптилин, Амитриптилин – антидепресанти;

Дали лекарствата са причината или само утежняват вече наличен оток се разбира след посещение при личен лекар, при необходимост съдов хирург, кардиолог и след проведени нужни изследвания (напр. ехография, кръвни изследвания и др).

При оток, получен скоро след започването на ново лекарство от горния списък, има голяма вероятност да се дължи на него.

Винаги трябва да споделяте подобни подозрения с лекуващия си лекар, за да се замени евентуално лекарството с алтернативно.

Статията Ви беше полезна?

Коментари 8

8 коментара

Можете да споделите личен опит или познания, които ще бъдат полезни за останалите.

Не се отговарят въпроси относно (1) разчитане на изследвания, (2) поставяне на диагноза и (3) коментар на назначено лечение.

Лекуващият лекар (общопрактукуващ или прегледал Ви специалист) разчита изследванията, поставя диагноза и коригира лечението при нужда.

Eдинствено името и коментарът Ви ще се виждат. E-mail адресът не се публикува.

1. Много добре структурирана статия. Написана разбираемо и достъпно. Освен това, д-р Кехайов в много внимателен, отзивчив! Той е доктор за подражание. Готов да помогне на пациентите, дори и.в извънработно време. Благодаря Ви, д-р Кехайов!

1. Здравейте, Дани,

Може. Прочетете листовката на лекарството и се консултирайте с личния си лекар, който при необходимост ще Ви насочи.

Поздрави,
      д-р Денислав Кехайов

2. Единствено на този сайт намирам така добре структурирана информация, с подробни и ясни описания за видовете лекарства при хипертония и съпътстващите ги заболявания, както и тяхната съвместимост при комбинирането им.
    Благодаря Ви много за тази полезна информация!

3. Получих подуване на стъпалата от дългогодишно пиене на антидепресанти. Най – ужасните хапчета, които могат да съществуват. Проклинам деня, в който ми ги изписаха и взех да ги пия С Хашимото съм, а не с депресия.