Повърхностен тромбофлебит на крака
Повърхностен тромбофлебит, засягащ голямата подкожна вена на крака (вена сафена магна) и протичащ с болка, зачервяване и уплътнение по хода на вената. Най-честата причина за развитието му са разширените вени (варикоза) на долните крайници. В такъв случай състоянието се нарича “варикофлебит”.

1Какво представлява повърхностният тромбофлебит

Тромбофлебитът е възпаление на вена (“флебит”), придружено с тромбоза в нея (образуване на съсирек).

1. Повърхностен тромбофлебит – когато се засягат повърхностни вени, най-често на краката и ръцете, състоянието се нарича повърхностен тромбофлебит. Симптомите включват зачервяване, уплътняване и болка, поради изразеното възпаление на вената и околните тъкани.
  2. Дълбока венозна тромбоза (ДВТ, дълбок тромбофлебит) – когато се засягат дълбоките вени между мускулите, състоянието се нарича дълбока венозна тромбоза (ДВТ) или флеботромбоза. В този случаи първо се образува тромб, а впоследствие се възпаляват венозната стена и тъканите около него.

Основните симптоми са рязко настъпил оток около глезените, подбедрицата или целия крак, напрежение и болка, често при налични рискови фактори.

Повечето хора, вкл. и преболедували, наричат и двете състояния “тромбофлебит”, без да конкретизират какъв. Тази статия се отнася за повърхностния тромбофлебит. Прочетете статията за дълбоката венозна тромбоза (“дълбок тромбофлебит”).
  3. Белодробна емболия (БТЕ) – тежко усложнение на дълбокия тромбофлебит, при което се откъсва част от тромба и се отнася с кръвта до сърцето и белия дроб, където запушва клон на белодробна артерия.

Повърхностният тромбофлебит е относително често срещано заболяване. Най-големият рисков фактор за развитието му са разширените вени на краката (варикозни вени).

Честотата му е по-висока при жените и се увеличава с възрастта. Причината е, че разширените вени се срещат по-често при тях. Тромбофлебит на варикозно разширена вена се нарича “варикофлебит”.

Най-често се засяга голямата вена на крака (вена сафена магна) по вътрешната повърхност на подбедрицата и бедрото или нейни клонове.

По-рядко се засяга малката вена на крака (вена сафена парва) по задната повърхност на подбедрицата.

Повърхностният тромбофлебит може да се усложни или да се придружава от дълбок тромбофлебит (дълбока венозна тромбоза). Рискът за това се увеличава, колкото “по-висок” е повърхностният тромбофлебит (близо до мястото на вливане в дълбоката вена).

Дълбокият тромбофлебит (ДВТ) е много по-рисково заболяване, поради възможността за откъсване на част от тромба и отнасянето му с кръвта (емболизиране) до белия дроб – белодробна тромбоемболия.

2Симптоми при повърхностен тромбофлебит

Повърхностни и дълбоки вени на крака
Кръвта от краката се връща към сърцето чрез повърхностните и дълбоките вени. Повърхностните връщат около 15% от обема на кръвта, дълбоките около 85%. Главните повърхностни вени са голяма (сафена магна) и малка (сафена парва). Ако тромбозата достигне мястото на вливането им в дълбоките вени, може да се развие дълбока венозна тромбоза (дълбок тромбофлебит). Това са слабинната гънка за голямата и задколянната ямка за малката подкожна вена.

Симптомите на повърхностния тромбофлебит включват болка, зачервяване и уплътнение по хода на засегнатата вена.

Тъй като вената е повърхностна, може да се опипа шнуровидно уплътнение, което представлява тромбозата с възпалените околни тъкани.

3Причини и рискови фактори за повърхностен тромбофлебит

Рисковите фактори за развитие на повърхностен тромбофлебит включват:

• Разширени (варикозни) вени;
  • Удар или травма в областта на вената;
  • За вени на ръката – най-често е поставеният абокат;
  • Прием на орални контрацептиви;
  • Злокачествени заболявания и химиотерапия;
  • Обездвижване – дълго пътуване с кола, самолет, принудителна работна поза.
  • Наднормено тегло и др.

Причините за по-редките форми на повърхностен тромбофлебит – Болест на Мондор и мигриращ тромбофлебит, са дадени най-долу в статията.

4Как се диагностицира повърхностният тромбофлебит

Тромбофлебит на голямата повърхностна (подкожна) вена на крака на фона на разширени вени (варикофлебит).

Повърхностният тромбофлебит обичайно се диагностицира на база на симптомите – болка, зачервяване и шнуровидно уплътнение по хода на дадена вена, често при наличие на рискови фактори.

Потвърждава се чрез ехографско изследване, извършено от съдов хирург. Ехографията отхвърля или доказва евентуалното усложнение – преминаване на тромбозата в дълбоките вени (дълбока венозна тромбоза, дълбок тромбофлебит).

Ехографията е препоръчителна, тъй като тромбозата често достига над нивото на видимото зачервяване и уплътнение. Уместна е повторното й извършване, когато симптомите вместо да се овладеят от лечението се “възкачват” нагоре към мястото на вливането в дълбоката вена.

Повърхностният тромбофлебит е много вероятен при горната симптоматика и наличие на разширени (варикозни) вени или на мястото на поставен абокат.

5От кои заболявания трябва да се разграничи повърхностният тромбофлебит

Повърхностният тромбофлебит при прегледа трябва да се отграничи от инфекциозни, възпалителни и мускуло-скелетни заболявания:

• Целулит, еризипел, лимфангит;
  • Остра липодерматосклероза, еритема нодозум;
  • Разкъсване на мускулни влакна, хематоми, Бейкърова киста.

6Усложнения при повърхностен тромбофлебит

Основното усложнение е разпространението на тромба от повърхностните в дълбоките вени и развитието на дълбок тромбофлебит (ДВТ).

При ДВТ рискът от белодробна емболия нараства значително, поради което лечението в първите дни е задължително болнично.

След болничния престой лечението на дълбокия тромбофлебит също е различно, с цел профилактика на рецидивите, белодробната емболия и посттромбозния синдром.

7Лечение на повърхностен тромбофлебит

Лечението на неусложнения (без ДВТ) повърхностен тромбофлебит е амбулаторно (извънболнично) и включва комбинации от:

1. Антикоагуланти локално – външно мазане на гелове, съдържащи хепарин или производните му, които ограничават тромбозата, действат противовъзпалително и противооточно;
  2. Антикоагуланти системно – приложени подкожно, ограничават нарастването на съществуващите тромби и предпазват от образуване на нови;
  3. Нестероидни противовъзпалителни – намаляват болката и възпалението. Могат да се приложат локално (гелове) или през устата като таблетки;
  4. Антиагреганти – намаляват тромбоцитното слепване;
  5. Еластокомпресия – чрез еластични бинтове или чорапи. Редуцира субективните симптоми (болка, тежест), особено при движение, фиксира тромбите към стената на вената. При тежко възпаление може да не се толерират.

Ако повърхностният тромбофлебит е близо до вливането на повърхностните вени в дълбоките, рискът от ДВТ и белодробна емболия нараства. В такъв случай оперативно, под местна анестезия (упойка), може да се прекъсне (лигира) повърхностната вена, в областта на вливането в дълбоката.

8Прогноза на повърхностния тромбофлебит

Прогнозата при ограничените форми, далеч от вливането на повърхностните в дълбоките вени е добра.

При правилно лечение болката и затоплянето се повлияват значително още в първите дни на лечението.

Освен уплътнението, на мястото на тромбофлебита може да остане кожно оцветяване с месеци.

9Особени форми – Болест на Мондор и мигриращ тромбофлебит

Болестта на Мондор и мигриращият тромбофлебит са много по-редки форми на повърхностния тромбофлебит.

1. Болест на Мондор – при нея тромбофлебитът засяга повърхностните вени в областта на предната гръдна стена и корема.

Болестта на Мондор най-често има доброкачествено протичане. Причините за развитието и са сходни с тези на баналния тромбофлебит. Рядко е асоциирана със злокачествени заболявания.

2. Мигриращ (“скачащ”) тромбофлебит – при него възпалението протича на епизоди, засяга необичайни вени – често на ръцете и гърдите, вместо на краката, “прескача” от вена на вена с течение на времето, засягат се неварикозни вени.

Мигриращият тромбофлебит е асоцииран с болестта на Бюргер и злокачествени заболявания – рак на панкреаса, стомаха, белия дроб, поради свръхсъсирваемостта на кръвта при тях. При такива заболявания той може да е първата изява, изпреварваща с години диагнозата на злокачественото заболяване.

Абсолютно задължително при мигриращ тромбофлебит е провеждане на пълни изследвания за изключване на злокачествено заболяване.

Коментари 8

8 коментара

1. Намерих доктора от тази статия и вече бях на преглед при него в Света Каридад. Искам още веднъж да благодаря за вниманието и професионализма. Дано има повече лекари като Вас!

2. Не зная дали тук е мястото за моя въпрос, но какво ще кажете за синините, които се получават при най- лек натиск. Напоследък при мен са често явление. Дори и да не съм се ударила те се появяват. Може ли да ми отговорите каква може да е причината и какво да предприема? Понякога усещам едно парене по кръвоносните съдове и най често от вътрешната страна под прасеца на левия крак. Благодаря!

1. Здравейте г-жо Грудова,

За лесно или спонтанно появяващи се синини има множество причини.

Ако се появяват по долните крайници около участъци с телеангиектазии, ретикулярни или разширени вени, в съчетание с усещането за парене в посочените от Вас области е възможно да се касае за хронична венозна болест.

Друга честа причина е приемът на антиагреганти (Аспирин, Клопидогрел).

Поради множеството възможни причини правилното поведение е посещение при общопрактикуващия Ви лекар, който да прецени нужни ли са допълнителни изследвания (ПКК и др.), консултация със съдов хирург и т.н.

д-р Денислав Кехайов

3. Здравейте Д-р Кехайов.
    От една година имам изтръпвания и крампи през нощта ,а от една седмица ми се подуват краката в глезените и прасеца усещам мравучкане и имам чувството че усещам движението на кръвта по вените.
    От една седмица имам множество мрежести вени и синини по краката,също и силни пробождания в краката,сякаш ток преминава за секунда на различни места .
    Надявам се да имате малко време да ми кажете Вашето мнение.

Благодаря Ви.
    Б Стоянова

1. Здравейте г-жо Стоянова,

Описаните от Вас симптоми са насочващи за хронична венозна болест. https://drkehayov.com/razshireni-veni/razshireni-veni-simptomi-progresiya

Можете да поискате от общопрактикуващия си лекар да Ви насочи с направление №3 за консултация със съдов хирург, за да се уточнят или отхвърлят възможните причини и да се започне лечение.

4. Здравейте,
    Родих на 22.06.т.г. Преглед от ангиолог, на 01.07. установи флебит на лявата ръка (вена Цефалика), причинен от приложението на абоката, обхващащ около 20 см. (под и над сгъвката на лакътя).Лекувана съм с Фраксипарин 0,6мл -15 дни, Афламил -7дни, Флебодия-30дни. Мазах се с Хепароид Зентива.Бих ли могла вече да си натоварвам ръката със спорт ? Или още да пазя покой? Мога ли да очаквам тромбозирането някога да изчезне или си остава там?
    Благодаря Ви!

1. Здравейте,

Точен отговор за спорта би могъл да се даде при контролен преглед с ехография на повърхностните и дълбоките вени на крайника. По време на него се разбира дали тромбозата се е ограничила или е прогресирала възходящо, дали е засегната дълбоката венозна система и т.н.

За тези 2 месеца, които са минали от диагнозата, би трябвало вече да е имало такъв преглед.

Както пише в статията: “Изчезването на напипващото се уплътнение (тромбоза) може да отнеме седмици, дори месеци.” Колкото по-обширна тромбоза, толкова по-бавно.