Белодробна емболия - усложнение на дълбокия тромбофлебит.
“Запушването” на вените най-често се дължи на тромби (съсиреци), образувани в тях. Заболяването се нарича тромбофлебит (“тромбо” – тромб, съсирек и “флебит” – възпаление на вена). За развитието на тромбофлебита има определени рискови фактори – разширени (варикозни) вени, хирургични операции, прием на орални контрацептиви, злокачествени заболявания и др. Потенциално тежко усложнение при засягането на дълбоките вени е белодробната емболия – откъсването на тромб, отнасянето му с кръвта до белия дроб, където запушва клон на белодробна артерия.

1Признаци (симптоми) при запушени вени на краката

“Запушването” на вените най-често се дължи на тромби (съсиреци), образувани в тях. Могат да се засегнат повърхностни (подкожни) или дълбоки (между мускулите) вени.

1. “Запушена” е повърхностна вена (повърхностен тромбофлебит) – заболяването протича с болка, зачервяване и шнуровидно уплътнение по хода на засегнатата вена. Често се засягат разширени вени. Прочетете повече за повърхностния тромбофлебит;
  2. “Запушена” е дълбока вена (дълбока венозна тромбоза, дълбок тромбофлебит) – заболяването започва с рязък оток около глезените, подбедриците или целия крак, болка и тежест.

Често има налични рискови фактори – операции, прием на орални контрацептиви, злокачествени заболявания, тромбофилии и др. ( Прочетете повече за дълбоката венозна тромбоза (дълбок тромбофлебит).

Вените, освен че могат да се “запушат”, могат и да бъдат притиснати частично или напълно. Това се среща много по-рядко и се дължи най-често на обемни формации, напр. злокачествени заболявания и др.

2Признаци при запушени повърхностни вени на краката

Повърхностен тромбофлебит
Повърхностен тромбофлебит (възпаление и запушване на вената от тромб) на голямата подкожна вена на крака. Симптомите са зачервяване, болка и уплътнение по хода на вената. Уплътнението представляват тромбите (съсиреци) и възпалените околни тъкани.

“Запушването” на повърхностна вена на крака се нарича повърхностен тромбофлебит.

Освен запушване (“тромбо” – тромб, съсирек), има и възпаление на вената (“флебит”) и на околните тъкани (перифлебит).

От възпалението и разтягането на венозната стена произлизат симптоми като зачервяване и болка на съответното място.

Уплътнението, което може да се усети, е образуваният тромб заедно с възпалените околните тъкани.

Главният рисков фактор за повърхностен тромбофлебит са разширените (варикозни) вени.

Прочетете статията за симптомите, усложненията и лечението на запушените повърхностни вени на краката.

3Признаци при запушени дълбоки вени на краката

Дълбок тромбофлебит (флеботромбоза, ДВТ) на крака.
Оток на крака при дълбока венозна тромбоза (ДВТ, дълбок тромбофлебит) – запушване на дълбока вена от тромб. Прочетете за другите възможни причини за отоци на долни крайници.

Запушването на дълбока вена на краката се нарича дълбока венозна тромбоза или дълбок тромбофлебит.

Тъй като в повечето случаи образуването на тромб не се предхожда от възпаление на вената, можете да го срещнете и като флеботромбоза (“флебо” – вена и “тромбоза” – образуване на тромб).

Главният симптом на запушването на дълбоките вени на краката е рязко настъпилият оток. Той се съчетава с болка или дискомфорт, затруднено ходене.

За разлика от повърхностните вени, дълбоките са с голям размер и връщат към сърцето около 85% от кръвта в долните крайници. При запушването им силно се затруднява оттичането на кръвта и се появява оток. В зависимост от мястото на запушването отокът може да обхваща различни части – около глезените, подбедрицата, целия крак.

За запушването на дълбоките вени на краката има множество рискови фактори като хирургични операции, прием на орални контрацептиви, обездвижване и др.

Прочетете статията за симптомите, рисковите фактори, усложненията и лечението на дълбокия тромбофлебит.

4Лечение при запушване на вени на краката

При запушване на повърхностни или дълбоки вени на краката лечението е различно.

Главното усложнение при тромбофлебита, което трябва да се предотврати, е белодробната емболия.

Белодробната емболия (БТЕ, белодробна тромбоемболия) представлява откъсването на тромб или част от него от вената и отнасянето му с кръвта до белия дроб (емболизация), където запушва клон на белодробната артерия.

Запушването на повърхностните вени има много малък риск от белодробна емболия, докато при запушените дълбоки вени рискът може да достигне и 50%.

Независимо от обичайно благоприятната си прогноза, повърхностният тромбофлебит може да премине в дълбок и да се развие БТЕ, ако е близо до мястото на вливането на повърхностните вени в дълбоките.

Прочетете в съответните статии за лечението на повърхностния тромбофлебит и лечението на дълбокия тромбофлебит (ДВТ или флеботромбоза).