Най-честите грешки при лечението на хипертонията. Как да ги предотвратиш

Грешки в лечението на високото кръвно налягане.

Важно: Огромна част от хипертониците или изобщо не се лекуват, или лечението им е недостатъчно – пият лекарства, но не достигат оптималните (целеви) стойности. И в двата случая рискът за инфаркти, инсулти и други усложнения остава завишен.

Черни статистики от СЗО:
1. Само 46% от възрастните с хипертония знаят, че я имат.
2. Само 42% от хипертониците се лекуват активно.
3. Само 21% (1 от 5 човека) достигат оптималните стойности при лечението си. При другите има някой от долните проблеми.

Основната причина за горните проблеми е, че хипертонията почти няма симптоми и не се усеща („тих убиец“).

Хипертониците мислят, че са здрави или омаловажават рисковете, докато не получат някое усложнение.

Най-честата грешка: Имаш кръвно над 130/85 и не успяваш да го понижиш до оптималните стойности

Запомни: Имаш ли кръвно над 130/85 – най-важната цел е да го понижиш до оптималните (целеви) стойности. Не просто да го намалиш. Не достигнеш ли оптималните стойности – рискът ти за усложнения остава малко или много завишен.

Как да предотвратиш грешката:

1. Отваряш долу статията с оптималните стойности на кръвното (цели при хипертония).
  2. Прочиташ и прилагаш двете големи статии – как да понижиш кръвното си до оптимални стойности.

Грешка №1: Лекарска „инерция“

Лекарска „инерция“ е когато лекарят ти изпише лекарство, но поради някаква причина не проследи ефекта му след 2-4 седмици.

Възможни причини:

• Забравя да ти каже дата за контролен преглед и ти също не питаш.
  • Пропускане на контролния преглед.

Възможен проблем: Пиеш лекарства за високо кръвно, но не постигаш оптималните (целеви) стойности. Рискът ти за усложнения остава завишен – инфаркт, инсулт, аритмии.

Как да предотвратиш грешката:

1. Виж кое е целевото (оптимално) кръвно налягане, което трябва да постигнеш.
  2. Когато лекарят ти изпише лекарства, измери динимиката на кръвното си в първите 4-5 дни и след 2-3 седмици.
  3. При контролния си преглед покажи на лекаря си измерените динамики на кръвното.

Важно: Когато ти изпишат или променят лекарствата за кръвно – ако всички измервания в 3-дневните ти динамики са оптимални – тези лекарства са подходящи за теб. Ако не са – лекарят ти ще коригира дозата или вида им.

Грешка №2: Изписват ти лекарства. Не искаш да ги пиеш, защото са химия или вредни

Проблем: Ще получиш инсулт или инфаркт заради погрешния си манталитет. Лекарите не изписват лекарства, защото само това знаят, а защото в тези случаи е доказано при стотици хиляди хора, че те понижават максимално риска ти за усложнения (рандомизирани проучвания – RCT и мета-анализи).

Как да предотвратиш грешката: Коригирай си очакванията, така че да получиш най-доброто и от двата свята (лекарства и нелекарствени методи).

Трябва да мислиш така:

1. Добре. Очевидно в момента ми трябват лекарства, за да се понижи бързо сърдечносъдовият ми риск (за инфаркт, инсулт и други). Ще ги приемам редовно.
  2. Едновременно с лекарствата ще приложа максимално нелекарствените (природни) методи за намаляване на кръвното.

Така ще понижа дозите и броя на лекарствата си. В някои случаи дори няма да имам нужда от тях.

3. Когато кръвното ти започне да спада често под 120/70 – казваш на лекуващия ти лекар (ОПЛ или кардиолог), който ще намали лекарствата ти. Win-win.

Грешка №3: Търсиш конкретна храна, билка или добавка, която ще нормализира кръвното ти

Проблем: Не коригираш причините и имаш манталитет за бързи решения. Причината за високото кръвно при 90% от хората е начинът на живот (комбинация от диета, физ. активност, стрес, сън) + фамилна предразположеност.

Как да предотвратиш грешката: Винаги трябва да комбинираш нелекарствените (природни) методи за понижение на кръвното (хранене + физ. активност + добавки + сън).

Когато ги комбинираш, получаваш синергистичен ефект (1+1=3). Когато търсиш нещо лесно и евтино – получаваш слаб ефект и усложнения.

Грешка №4: Не прилагаш цялостна диета – Средиземноморска, DASH, вегетарианска, веган или кето, а търсиш какво да добавиш или премахнеш към текущото ти хранене

Проблем: Текущото ти хранене вероятно е една от причините да имаш високо кръвно налягане. Когато добавяш към него – противопоставяш вредните ефекти на едни храни с полезните на други → слаби или никакви резултати.

Как да предотвратиш грешката: Започни „на чисто“ с доказано здравословна диета и я спазвай в 90-100% от времето.

Така знаеш, че всяко хранене е полезно за здравето ти – понижава кръвното, холестерола, кръвната захар и т.н.

Да започнеш „на чисто“ е много по-лесно и ефективно, отколкото да се опитваш да коригираш старата си нездравословна диета.

Грешка №5: Пиеш лекарства за високо кръвно и кръвното ти пада често под 120/70

Проблем: При хипертониците кръвно под 120/70 повишава риска за усложнения. Ако спада много под 120/70 (<110/60) – лекарствата задължително трябва да се коригират.

Как да предотвратиш грешката: В този случай трябва да се намалят дозите или броя на лекарствата ти.

Обади се на лекаря, който ги е изписал (ОПЛ или кардиолог) → запази си час за преглед и корекция на лечението.

Кога кръвното ти може да спадне под 120/70:

• През лятото – губиш вода и електролити при потенето (↓кръвен обем) + съдовете се разширяват, за да поддържаш температурата си и не прегрееш.
  • След като лекарят коригира лекарствата ти.
  • При тежка физическа работа или упражнения.
  • При пропускане на хранене.
  • При комбинация от лекарства + силни нелекарствени методи – фастинг, силните добавки и чайове.

Грешка №6: Пиеш лекарства за високо кръвно, но често получаваш повишения над 140-145/90-95

Проблеми:
1. Рискът ти за усложнения остава висок, въпреки че пиеш лекарства. Инсулт, инфаркт, излизане извън ритъм, сърдечна недостатъчност и т.н.
2. Лекарствата ти не са достатъчни. Трябва да се коригира дозата, броя или вида им. Говори с лекуващия си лекар.
3. Има нещо, което пропускаш или правиш грешно. Най-чести – не спазваш диета, прекомерно готварска сол, не елиминираш стреса, некачествен или кратък сън, бяла захар и т.н.

Как да предотвратиш грешката:

1. Като начало – обади се на лекуващия ти лекар (ОПЛ или кардиолог), за да коригира лекарствата ти сега. Така бързо понижаваш сърдечносъдовия си риск.
  2. След корекцията на лекарствата – открий причината за тези повишения и я елиминирай.

Премини приложението за рискови фактори. След това виж рисковите си фактори (причини) за хипертония и ги елиминирай.

Виж и списъците с причини за високо кръвно (първично и вторично).

3. Приложи максимално нелекарствените методи за понижение на кръвното (диета, добавки, физ. активност, сън).

Грешка №7: Не следиш активно за странични (нежелани) реакции

Проблем: Ако не търсиш активно за странични реакции – ще ги усетиш или късно, или само ако са много силни. Активно означава да се огледаш или замислиш дали имаш нещо, а не да четеш машинално. Разликата е огромна.

Когато следиш активно става това:

Коментар за АСЕ-инхибитори и кашлица.

Всяко лекарство или добавка има нежелани реакции. Когато трябва да приемаш нещо дългосрочно – трябва да се убедиш, че нямаш нежелани реакции от него.

Как да предотвратиш грешката:

1. Отваряш статията за видове лекарства за хипертония и нежеланите им реакции.
  2. Откриваш в статията към коя група принадлежат твоите лекарства.
  3. Четеш честите нежелани реакции на тази група и активно се оглеждаш и замисляш дали ги имаш.
  4. Имаш някоя странична реакция? Позвъни на лекаря си, за да си запазиш час за корекция на лечението.

Грешка №8: Пиеш лекарства, но често допълваш с хлофазолин, защото кръвното ти се покачва

Проблем: Основният ти проблем е някой от грешка №6. Лекарите изписват хлофазолин като допълнение за инцидентни повишения (редки). Когато ги получаваш често – трябва да се коригират основните ти лекарства (редовните), а не да се увеличава хлофазолина.

Хлофазолинът е много силен, но има странична реакция наречена rebound-хипертония (ефект на отнемане) – при рязкото му спиране кръвното се покачва, а дори може да се стигне до хипертонична криза.

Rebound-хипертонията се появява след рязко спиране на редовен или почти редовен (чест) прием.

Така, когато имаш чести пикове (3-4+ пъти седмично) и пиеш хлофазолин за тях → кръвното ти започва „да играе“ (ниско-високо) и трудно се контролира.

Как да предотвратиш грешката:

1. Имаш ли чести повишения на кръвното – виж стъпките в грешка №6.
  2. При чести повишения на кръвното над 140-145/90-95 трябва да се коригират основните ти (редовни) лекарства.

Те имат дълъг, постоянен и плавен ефект (кръвното е стабилно), за разлика от силния и кратък ефект на хлофазолина (кръвното „играе“).

Грешка №9: Имаш високо кръвно над 160/90 и често пиеш големи количества алкохол (запои)

Проблем: Горното е рецепта за хипертонична криза (рязко повишение на кръвното) → силно завишен риск за хеморагичен инсулт, инфаркт или разкъсване/разслояване на артерия (дисекация).

Как да предотвратиш грешката: Ограничаваш алкохола до:

• Мъж дневно: До 50мл. твърд алкохол, 700мл. бира или 240мл. вино.
  • Жена дневно: До 25мл. твърд алкохол, 350мл. бира или 120мл. вино.

Грешка №10: Концентрираш се само върху кръвното си

Проблем: Сърдечносъдовите заболявания (инфаркт, инсулт, исхемична болест на сърцето, аритмии, сърдечна недостатъчност) имат няколко големи рискови фактори за развитието си. Трябва да коригираш всички, за да се предпазиш от тях.

Как да се предпазиш от грешката:

1. Четеш горната статия за големите рискови фактори за сърдечносъдови заболявания.
  2. Отваряш началната страница на сайта и четеш ръководствата последователно. Подредил съм най-важното за здравето ти в правилната последователност, за да не изпуснеш нищо.
Коментари 0

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.