Купи
Моите здравни фактори Цел 0 Оптимално кръвно налягане
Изпълнени стъпки: 0/0
Лекар измерва кръвното налягане на жена с обикновен апарат.
Стъпка

Цел на ръководството: Кои са оптималните стойности на кръвното налягане, които трябва да постигнеш

При тези стойности е възможно най-нисък рискът ти за прогресия и усложнения на сърдечносъдови заболявания.

Тъй като това е първият фактор, който ще оптимизираме, затова ще ти повторя нещо важно.

В Моите здравни фактори си поставяме за цел оптималните стойности на факторите.

• Не нормалните.
  • Не граничните.
  • Оптималните стойности.

Винаги трябва да искаш оптималните стойности. Трябва да се стремиш към тях с начина си на живот и лекарственото си лечение.

Един фактор като кръвното налягане може да бъде:

• Рисков – при високи или много ниски стойности.

Високото кръвно увеличава риска ти за развитие на инфаркт, инсулт, сърдечна недостатъчност, аневризми, дисекации и др.

• Защитен (протективен) – при оптималните му стойности.

Ако се вгледаш в J-кривите на риска, ще забележиш, че кривата може да слиза под стойност на риска 1.0. Например до 0.8.

Това е понижен риск от усложнения при тези стойности. Към тези стойности трябва да се стремиш.

Риск за сърдечносъдови усложнения според стойности на кръвно налягане - възрастни и млади.
Оптималните стойности на кръвното са „дъното“ на J-кривата на риска. Ако това дъно слиза под риск 1.0, тези стойности понижават риска ти за усложнения – защитни са (протективни). Забележи долната граница 70-79 – повтаря се много в оптималните стойности за хипертоници.

Когато четеш за хипертония, можеш да срещнеш оптималното кръвно налягане с термина таргетно (целево) налягане.

• Таргетно защото стойностите ти са по-високи от него и трябва да бъдат понижени до тази цел (target – цел).
  • По същата логика има таргетен LDL-холестерол;

Оптимални стойности на кръвното налягане при хора над 18г.

В таблицата:

• Нехипертоник – човек, който няма диагностицирано високо кръвно налягане (артериална хипертония).
  • Хипертоник – човек, който има диагностицирано високо кръвно налягане (артериална хипертония).
  • ИБС – исхемична болест на сърцето.
  • ХБЗ – хронично бъбречно заболяване.
Нямаш диагноза хипертония
(оптимални стойности)
Нехипертоник: • Под 120/80
• Без симптоми на ниско кръвно налягане
Имаш диагноза хипертония
(таргетни оптимални стойности)
• Хипертоник 18-65г.
• До 65г. със захарен диабет:
• До 65г. с ИБС:
• До 65г. след прекаран инсулт:
До 65г. с ХБЗ:
120-129/70-79
• Хипертоник над 65г.
• Над 65г. със захарен диабет:
• Над 65г. с ИБС:
• Над 65г. след прекаран инсулт:
• Над 65г. с ХБЗ:
130-139/70-79

В горната таблица всички таргетни стойности за хипертониците са при условие, че нямат нежелани реакции от лечението (понижаването на кръвното).

• Нежелани реакции – слабост, виене на свят, прималяване при изправяне и други.

Много възрастни и немощни хипертоници често имат подобни нежелани реакции.

При тях може да се цели горната граница на стойностите в клетките, ако ги толерират.

• Ако нямаш нежелани реакции от лечението – цели се стойността в клетката.
  • Ако имаш нежелани реакции от лечението – цели се възможно най-малката стойност над тази в клетката, при която нямаш нежелани реакции.

Ако изпитваш слабост при 125/70, но при 130/75 си добре, това ще е целта.

Систоличното налягане (горната граница) при хипертоници, приемащи лекарства, не трябва да пада често под 120 mmHg. Това повишава сърдечносъдовия им риск.

• Ако имаш високо кръвно налягане, приемаш лекарства и горната ти граница спада често под 120 mmHg – кажи на лекуващия си лекар (ОПЛ или кардиолог).

Вероятно ще намали дозата на лекарствата ти.

Не ги спирай самостоятелно, защото част от тези лекарства може да действат и за други твои заболявания, не само за хипертонията.

Оптимални стойности на кръвното налягане в динамика

Горните оптимални стойности са от препоръките на Европейското дружество по Кардиология.

• Ако имаш хипертония, лекуващият ти лекар (кардиолог, ОПЛ) ще цели да постигне горните стойности с лечението.

Ти трябва да следиш вкъщи дали ги достигаш и поддържаш с редовни и правилни измервания.

Ако ти е казал други целеви стойности, ползвай тях.

• Ако имаш хипертония, не си достигнал(а) таргетните стойности и нямаш нежелани реакции – говори с лекуващия си лекар.

Лекарственото ти лечение може да се оптимизира, за да се понижи още сърдечносъдовият ти риск.

Оптималните цели за кръвното, които трябва да постигнеш в Моите здравни фактори са:

1. Целевите стойности от горната таблица на Европейското дружество по Кардиология;
  2. Усредненото ти кръвно налягане не трябва да се повишава от година на година.

Забележи – говорим за усреднено кръвно налягане. Не за единични измервания. В следващите стъпки ще научиш как да измерваш усреднени стойности.

3. Не трябва да получаваш чести покачвания на кръвното налягане над 140/90.

Защо добавяме още 2 цели към оптималните стойности:

• Защото таблицата с оптималните стойности не покрива какво се случва с кръвното ти от година на година.

Ако си нехипертоник и кръвното ти се повиши от 110/65 на 115/68 според таблицата пак е оптимално.

Реално обаче повишението не е нормално – насочва към неконтролирани рискови фактори, промяна в диетата и начина ти на живот.

Ако следваш само таблиците ще реагираш на повишението на кръвното си, само когато минеш граничните стойности.

Ако следваш промените в усредненото си кръвно от година на година – реагираш възможно най-рано.

• Ако усредненото ти кръвно налягане се покачва от година на година – не контролираш достатъчно добре рисковите си фактори.

Прочети проучването за племето Yanomami.

Те нямат досег до Западната диета, нямат хроничен стрес (т.е. са с минимални рискови фактори).

Средното им кръвно налягане е 95/63 и не се покачва с възрастта от 1 до 60г. възраст. Средното кръвно налягане при възрастни американци е 122/71 и се покачва с 1-2 mmHg при деца на година и 0.6 mmHg при възрастни на година.

Това, че сред повечето хора в България и Западния свят кръвното плавно се покачва с годините не е нормално и е следствие от начина ни на живот (рискови фактори).

Сред Yanomami не се открива атеросклероза или затлъстяване.

• Ако получаваш чести покачвания на кръвното налягане над 140/90:

И нямаш диагностицирана хипертония: Вероятно ще развиеш такава. Измери си усредненото кръвно налягане вкъщи. Затегни контрола върху рисковите фактори (РФ). Консултирай се с ОПЛ или кардиолог.

И имаш диагностицирана хипертония: Лекарственото ти лечение трябва да се оптимизира + не контролираш достатъчно рисковите си фактори.

Трябва да отхвърлиш честите причини за инцидентни покачвания на кръвното. Ще ги научиш в една от следващите стъпки.

Моите здравни фактори Изпълни ли стъпката?

Маркирай какво разбра и направи, за да изпълниш стъпката:

Разбрах защо в Моите здравни фактори целим оптималните стойности.

Разбрах кои са оптималните стойности на кръвното при нехипертоници и при различните групи хипертоници.

Разбрах, че това са стойностите, които се целят, ако човекът няма нежелани реакции от лечението.

Разбрах, че ако има нежелани реакции от лечението, целевото кръвно е малко по-високо.

Разбрах, че ако имам хипертония, горната ми граница не трябва да пада често под 120. Това увеличава сърдечносъдовия ми риск. В случая трябва да се коригират лекарствата ми.

Разбрах, че ако усредненото ми кръвно налягане се покачва от година на година – не контролирам достатъчно добре рисковите си фактори.

Разбрах, че ако имам хипертония и получавам чести повишения над 140 горна граница – (1) не контролирам достатъчно добре РФ, (2) трябва да отхвърля честите причини за пикове и (3) е препоръчително да се коригират лекарствата ми.

Коментари 0

Кирилица. Грамотно написан. Да дава стойност или конструктивна обратна връзка.

Публично се виждат само името и коментарът. E-mail адресът ти никога не се публикува. Ползва се за обратна връзка, ако е нужна.

Имаш въпрос относно състоянието си? Трябва да имаш абонамент за "Моите здравни фактори".